duminică, 2 decembrie 2018

Cărți primite în bibliotecă (III)


1.      Cartea cu femei

       Parcă vrând a da vuiet în cetate, Nicolae Pogonaru scrie pătimaş poezia radicalizată de social și se dovedește (după criticul Ghe. Postelnicu) „exploratorul realității nude și al provincialismului exotic”, demolând printr-un lirism cu încărcătură ironică trăirile avute într-un periplu zilnic prin oraș. Aflat mai mereu în mijlocul evenimentelor, preferând voluptatea vizuală și senzorialul, poetul trubadur, pe deplin liber, notează și trăiește din plin toate aceste „mici delicii” oferite de semeni, la tot pasul. Imagistica discursului său liric (subtil ironic uneori) are pe alocuri o cruzime specifică, expresionistă, onirică.  Acum, în volumul recent „Cartea cu femei” (apărut la editura editgraph, 2017), în retorica discursului parodic („în poezie totul e posibil”), Nicolae Pogonaru  pornește o călătorie lirică-nuanțată în antologia care buzunărește lumea-spectacol prin universul de taină al femeii dinspre care începe poezia: prostituata, fițoasa „plină de bijuuri”, frecventatoarea de cluburi selecte, nehotărâta, voiagera, malagambista, șarmanta, aroganta, regina balului, femeia gazelă, centurista, femeia casnică, afacerista, diva, femeia-scandal, femeia de la țară și „rătăcită” la oraș, femeia-vampir etc... căci „pe unde ea trece n-ai cum să nu-ntorci capul”.
      Oarecum distant de tot ce se petrece dincolo de el, dar un poet prin excelență citadin (iar după I. Roșioru: „un poeta-cives-mundi” ), ironic și visător, cu o notă distinctă a concretului, Nicolae Pogonaru are umor, frământări de iscoditor al vieții cotidiene și chiar are tandrețea unui aristocrat hipersensibil al poeziei. Poezia ca spectacol, la N. Pogonaru, transmite cititorului acea stare ironic-amară ce dimensionează oniric universul cetăţii în care se simte receptor/transmițător de fapte/întâmplări stranii din urbea natală.
     Versul său e personal şi încărcat de substanţă. Dicţiunea rostirii în frază e sigură şi relevantă, şi versul ridică sentimentul la proporţii de sfinţenie a rostirii, de aici o posibilă interpretare a candorii și a lecturii incitante, de extaz, în care se lasă cuprins cititorul.
  


2.      După 50 de ani

    Cu vol. „După 50 de ani”, 2018, Aneta Pioară reînscrie romanul „feminin”, pe linia picanteriei şi senzaţionalului, a dramatismului desfășurat cinematografic în viața unor destine feminine, începute în literatura feminină cu Hortensia Papadat Bengescu şi continuată cu Sanda Movilă. Dacă la cele două precursoare romanul întrecea senzaţionalul şi picanteria unei realităţi a vremurilor descrise, romanul Anetei Pioară tratează partitura nu lipsită de romanţiozitate, în care dragostea sau mai exact erotismul, sub forme neobişnuite, ciudate, dacă nu de-a dreptul morbide, este tema centrală, determinând desfăşurarea epică, îndeobşte cu finaluri crâncene: sinucideri, omoruri, nebunie, renunțare, vise frânte, declasare etc. Romanul are în prim plan povestea tulburătoare a Antoanetei, copila firavă a unei familii de la țară, care după o căsătorie „cât o joacă” este dată de părinți unui tânăr ceva mai înstărit din sat. O iubire frântă, urmată de fuga Antoanetei, însărcinată deja, în lumea largă. Naște un copil într-o mânăstire și acest copil ajunge pe muntele Atos, călugăr și va afla de moartea mamei și existența adevăratului tată, prea târziu pentru a mai îndrepta ceva. Sub zodia destinelor frânte şi a iubirilor spulberate se desfăşoară în romanul Anetei Pioară, povestea Antoanetei Petrescu, o copilă care „judeca oamenii după ea, credea vicleniile că sunt specifice animalelor de pradă”. Eroina romanului face parte din rândul celor care visează frumos şi caută norocul la prima răspântie din viaţă, dar, din nefericire, visul ei nu este decât o inutilă încercăre de a-şi căuta fericirea. Tehnica povestirii în povestire (ca în Decameronul), pentru cititor, este o adresare explicită a naratoarei în scopul atragerii lui în poveste, dacă vreţi, este o vorbire către cineva cu calitate de spectator, sau martor avizat la drama care planează în acţiunea narată. Dragostea ei sinceră şi pătimaşă, pentru cel pe care îl credea demn de iubirea ei, perfidul Nistor, se dovedeşte de consistenţa himerei.


3.      Frumoasele poezii ale lui Dumitru

   Iscoditorul poet Dumitru Istrate Rușețeanu, scrie poezie cu acea intuiție soresciană în „Frumoasele poezii ale lui Dumitru”, ed. Editgraph., 2015, în fapt „antologia de poezie scrisă până în 30 de ani”, încearcând să-și surprindă cititorul prin sinceritate și încărcătura emoțională a gândurilor. Pătrunde în esența vieții, a ființării individului cu mijloace poetice trudind să devină creatorul lumii din jurul său. Poet existențialist, D.I.Rușețeanu se declară deschis („am și eu asemenea vouă, un vis/pe care-l țin în colivie/ca pe o pasăre rară/.../câtă vreme simt o dorință nebună/de a da din aripi”. În poeme aforistice, când parabolice, când moralizatoare găsim texte concepute în haina haikuului sub aria unui cîntec metafizic născut din dureri, tăceri, gânduri viscolite, trăiri și moarte. Revolta sa pe o viață iluzorie pare firească. Are furia celui îndreptățit să cerceteze partea unde e ascuns sufletul și să afle pricina de tulburare a revelației sale. Mai ales când viața („am fost îmbrâncit în afara ei”), îi descoperă atâtea „semne” și „elemente de meditație”. Pe măsură ce înaintăm în poezia şi subteranele poemelor lui, întrezărim tot mai limpede, cum doar „cu-n zid de cuvinte după mine”, devine creatorul unei lumi în care a îngrămădit câte puțin din toate ale vieții: fericirea „să otrăvești moartea cu ea”; singurătatea: „mama nu mi-a născut/și mormântul/să-l fi târât după mine”; zădărnicia „ca un păianjen/căruia/i-a secat substanța/din care-și concepe firul”; ruga interioară: „de-ar fi să te leg la ochi/cu gândurile mele/ai nimeri prăpastia”; rostul poeziei: „la ce-i bună Poezia, dacă/nu se rostogolește ca o roată/sub cer”; femeia cu „raiul ei/pe dinăuntru/dar pe buze are mușcătura iadului”; viața însăși, acest bulgăre de zăpadă”; moartea chiar atunci când amenință: „vine moartea, ei și!/n-oi pune-o în jug” etc... Poetul acesta aleargă „pe acoperișul stelelor” cu teama că, odată lăsat fără coala de scris, totul e deșertăciune. Adică, fără Dumnezeu.


4.      Șlefuitorii de cuvinte

   Din dorința fermă de a-și invita cititorul la lectură „pentru a (re)descoperi frumusețile scoase la iveală de șlefuitorii de cuvinte” (poeții- n.n.), Stan Brebenel scoate primul vol. din „Șlefuitorii de cuvinte” (apărut la ed. Teocora, 2018) cu un optimism ce poate fi considerat de critica actuală nu numai un act de curaj dar și credința că apariția acestui volum (o simbioză între dicționarul despre scriitori și antologia de poezie) e necesară celui doritor în a se documenta cu privire la destinul, opera, stilul, căutările tematice ale poeților îndrăgiți. Portretele poeților (surprinse în adevărate tablouri de viață), poveștile romanțate despre debutul unora, publicistica în reviste, cărțile scrise, distincții primite, școli urmate, considerații generale asupra încadrării acestora în literatura zonală ca și cele două poeme venite să le reprezinte căutările poetice, sunt relatate cu grija de a fi cât mai la obiect cu fenomenul literar actual. Cartea e necesară celui doritor să afle cât mai multe despre viața poeților preferați și prin modul în care autorul buzunărește sufletele poeților prin acele însemnări ce încadrează succint evenimente ca: descoperirea unei cărţi bune (asupra căreia face o dizertație punctuală), o discuţie între prieteni, întâlniri cu oameni deosebiţi sau mici întâmplări din viaţa lor… Despre cei 75 de poeți prezentați în acest prim volum, aproape jumătate (36) sunt buzoieni, alții sunt din Slobozia, Bacău, Brăila, Focșani, Brașov, București etc... Prin acest mod de a îmbina informațiile despre un poet (de evidența unui dicționar) cu poezia specifică fiecărui autor, Stan Brebenel ne oferă o imagine a vieţii și totodată o aventură pe cont propriu, ca oricare alta – un risc asumat. Poate ar mai fi de spus și despre o anume poetică a însemnărilor din acest volum, dacă memorialistica din „Șlefuitori de cuvinte” n-ar fi îmbrăcat „haina literară” a genului, un fel de cronică a evenimentelor.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu