Frigul care ne va cuprinde pe toți
(din seria gândurilor răzlețe)
Poezia,
acest „frig” care m-a cuprins în tinerețe și pe mine a însemnat cât jurământul
sincer rostit de Magwitch (zis Provis) din „Marile
speranţe”: „Dacă moartea se ascunde în sperietoare, atâta pagubă, n-are
decât să iasă la lumină ca s-o înfrunt, şi atunci o să cred în moarte, dar
înainte, nu!". Poetul care va fi destinat să îmbrace „haina roasă în
spate” a poeziei, doar cu „pumnii înfipți în buzunare”, cum spunea A. Rimbaud, cu
un şoim pe umăr va intra în cetate, dacă va mai intra, cineva, în poezia
românească, după Nichita. Iar noi îi vom auzi, stârnite din pliscul acestei
formidabile păsări, injuriile: „Du-te dracului... du-te dracului de prost”. Să
nu mi se spună mie, acuma, că poetul nominalizat la acel podium „se face că
n-aude nimica”. Acum nu contează, în viaţă, decât un singur amănunt: „să înveţi
să pierzi”, cum spunea Cioran. Veşnicia se atinge numai prin voia lui Dumnezeu.
Sufletele noastre au fost create dinainte de a ne naşte. Avem ceva în plus de
zis? Dacă nu o spui la timp, mai bine alege tăcerea, spunea bunicul, căutând să
zidească, în mine, cuvintele Marelui Temut. „Noi doar le dăm lumină. Trăsnetul
care le va rostogoli, e cu totul altceva”, îmi dădea el de înţeles. Cei care
caută peste tot misterul, încă n-au pătruns cuvintele până în esenţa
lucrurilor. Soarele cunoaşterii e de abia la începuturile înţelegerii noastre.
Pierzând legătura cu această înţelegere, pierdem şi - ceea ce Homer numea -
„Patima care-i mai dulce ca mierea” şi se strecoară în pieptul Omului şi
„creşte ca fumul”. Închipuirile, Doamne, au risipit atâtea amnare şi cremene în
a face lumină în acest „întuneric” al vremurilor, încât nici păpuşarul ori
privighetorile – „prea veghetorele” – scenei libere şi cerului, de la
Shakespeare până la Ionesco, nu-mi ştiu a pune, dinainte, alt cântar cu care îi
vom analiza lui Irod, straiele, cu care Salomeea punea pecete pe buzele
poeţilor, în încercarea lor, stupidă, de a o demasca. Poezia e ca acel pisc de
munte, pe care-l descoperi de jos, de la baza muntelui și odată urcat în vârf
nu mai zărești decât măreția cerului de deasupra. Și deja te simți singur sub
cer. De pe Acropole (aflat în Grecia), mă uimise stânca aceea crescută din
senin, în mijlocul Atenei, numită Lyicabettus. În Iliada, C.13, v.132-135, Homer amintea câte ceva, despre această
ispravă a zeiţei Atena. Nu-mi venea să cred ochilor. Vorba lui Sorescu: „La
început m-am dus acolo/ca simplu nudist privitor de rând/Şi priveam aşa într-o
doară „dincolo”. Nu e de mirare, că Marin Sorescu este unul dintre cei mai
citiţi şi înţeleşi poeţi, astăzi. Poetul împărţea corăbiile, cu care se naviga
în poezie, distribuind iluziile necesare solicitanţilor. Astăzi, cineva crede
(după mintea lui) că va împărţi premiile Nobel, ca pe nişte pomeni, unora şi
altora. Cortina cu care ni se dezvăluie, nouă, un Cărtărescu, plăsmuit în apa
tulburată de critica vremurilor dominate de diavol, pare a fi trasă de mâna
nebunului, strecurat de Shakespeare în sonete, şi căruia Sorescu îi împrumută
vorbele, ferecându-le în geamantanul vărului său.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu