Cap.
4 - Mesteceni... și iubiri aproape de infern
La şase zile de la plecarea lui Victor
din Poieni, Ema primi, în orăşelul ei, un aviz poştal că trebuia să se prezinte
la oficiul pentru a ridica un colet care sosise pe numele său. Iulia îi adusese
înştiinţarea, semnând totodată curierului pentru primire.
– Și acum?... făcu Ema pe inocenta, după
ce împături hârtia şi o aruncă în poşetă: Doar nu vrei să mergem împreună
pentru un simplu colet?
– Fiindcă nu ai de gând să-mi spui, o
să-ţi fiu umbră.
Ema ridică din umeri. N-avea decât s-o
însoțească și se va convinge că nu era nicio bijuterie ori lucru de preț.
Văzuse numele expeditorului și știa cam despre ce era vorba. Pesemne, Victor
Sidȯriu îi trimisese cartea promisă, când se întâlniseră la bălțile din Poieni,
unde ea își desfășurase concursul de pictură iar el era în drum spre vânătoare
cu prietenii lui, scriitorii. Doar pentru asta îi ceruse adresa pe care i-o și
scrisese pe acel petec de hârtie. Când tocmai urca treptele clădirii oficiului,
se întâlni cu un domn care cobora, bâjbâind după ceva pierdut prin buzunarele
de la haină.
– Ema? Voiam zilele astea să te caut. Am
o invitație pentru tine la Cafeneaua artiștilor. Știi unde. Am fost împreună și
săptămâna trecută. Va fi un vernisaj al unui prieten bun și îl voi susține cu
un mic speach și câteva poezii. Am nevoie de susținerea ta. Apropo! Felicitări
pentru premiul din Prahova.
Era un bărbat atletic și foarte oacheș,
cu o palmă mai scund ca ea. Părea zăpăcit când dăduse cu ochii de ambele
surori. Pesemne nici nu se așteptase la o asemenea întâlnire. Ochii îi erau
înfundați și neplăcut de ageri și de bănuitori. Iulia îl măsură strângând
pupilele ochilor, ca atunci când i s-ar fi aburit ochelarii. N-avea nici în
clin, nici în mânecă cu el și doar întâmplător îl mai zărise undeva, dar nu mai
ținea minte. Acum avea prilejul să-l măsoare din cap până în picioare. Nu-i
plăcea individul și trase de mâna Emei, obligând-o să urce mai departe treptele
și să nu stea în calea celor care începuseră să se uite chiorâş la acest cuplu.
– Cine e? întrebă Iulia, uitându-se
insistent la sora ei.
– Un băiat, răspunse Ema fără să-i dea
atenție Iuliei.
– Ești nesuferită, Ema. Crezi că nu-mi
dau seama că e mai mare cu cel puțin douăzeci de ani decât tine? Am văzut cum
te privea și te mânca din ochi. Tu mi-ai distrus viața, Ema. Eu nu am avut
viață, nu am avut-o. Am venit cu tine în București, apoi am plecat în Italia ca
să uiți și să reiei viața de la capăt. Din cauza ta și a tatei, că de, tu erai
fata tatei, mi-am irosit cei mai buni ani din viață. Și acum? Tu îmi ascunzi
mereu câte ceva. Să nu mai vii la mine ca să-mi ceri ajutorul altă dată.
–
Ce vrei să-ți spun Iulia? Că îl știam plecat din oraș, că ne-am întâlnit și
acum întâmplător. Asta voiai să-ți spun? Că îl cheamă Mihai Gruzescu, sau vrei
să auzi că după tot ce mi s-a întâmplat în cei șase ani, școală apoi liceu, cu
cel mai bun prieten al meu, acum îl vreau doar pe el, așa cum eram pe vremuri,
înainte de a se căsători? Că vreau să mănânc sandvişuri cu el, să beau un pahar
de vin într-un bar doar cu el, că vreau să-l ascult recitând din poezia lui
maniheistă, asta vrei să auzi? Da, Iulia! Vreau o iubire omenească, obișnuită,
poate deșănțată, spune-i cum vrei, dar nu vreau să sufăr ca tine, să nu fiu
nici a tatei, nici de partea mamei și să mă cert toată ziua cu surioara mea
dragă.
Îi dădu drumul brațului și merse întins
la ghișeul „Colete”, unde prezentă avizul și actul de identitate. Operatoarea
de la ghișeu verifică actul și luă de pe tejghea un colet micuț, i-l puse
dinainte și o rugă să semneze în partea de jos, pe cartonul de primire. După ce
semnă unde i se arătase, Ema ridică coletul de pe tejghea, rupse hârtia cu care
era împachetat și scoase din plic manuscrisul bătut la mașina de scris. Citi: „Mesteceni
în ploaie”, semnată de Victor Sidȯriu. Surâzând tainic, întoarse manuscrisul pe
toate părțile. Era bine legat. Un desen mare, pe o coală cartonată, alcătuia
coperta I. Cu cerneală neagră, pe coperta a IV-a, autorul scrisese: „Deții acum
o copie a manuscrisului. Poți face adnotări și observații direct pe manuscris.
Mi-l vei înapoia când ne vom reîntâlni și îți voi asculta (la o bere?!)
impresiile.” Nimic mai mult.
– Și el m-a iubit și m-a luat în brațe
cum n-a făcut-o cu nicio altă femeie. Dar pe mine m-a iubit, sau pe tine? Eu
nici măcar nu mi-am petrecut timpul în preajma lui, așa cum ai făcut-o tu. Şi
tot eu, zici tu, îmi petrec viața cu câte o mică escapadă, umplând golurile din
viața mea cu un bărbat sau altul. Ia să-mi dai pace. Ori dă-i-o lui, arătă cu
mâna spre carte, el are mai multă nevoie de ea.
– Ema?! Ai grijă cum vorbești. Sunt
surioara ta mai mare. Nici tu, probabil, dar te asigur că nici eu n-am privit
lucrurile și relațiile dintre noi ca o joacă. Uite, vorbim acasă, dacă vrei.
Dacă ții neapărat să suferi din orice idilă, fără să te sfătuiești cu mine,
n-ai decât...
Nu-şi mai spuseră nimic una alteia. Tot
drumul până acasă îl făcură în tăcere. Ema se închise în camera ei și, stând
rezemată de tăblia patului, cu perna la spate, se apucă să frunzărească
manuscrisul lui Victor Sidoriu. Așa era ea. Când încerca să imprime vieţii un
nou deznodământ, ori să pună ordine în iubirile mai vechi, se închidea în sine
şi parcă îi lua locul o altă femeie, ciudată și încăpăţânată, de care se temea
și i se împotrivea când „dialogau” una cu cealaltă: „– Nu poți continua așa,
Ema!” o sfătuia cealaltă pe un ton grav. „– Dar dumneata ce crezi că e de
făcut? Eu sunt precum prigonitul căruia i s-a dat o haină să pună pe el. Poate
că mi-e frig și simt nevoia de puțină căldură. De ce nu iei în calcul și așa
ceva? Dacă el (se gândea la Mihai), e cel care mă dorește cu adevărat, care mă
va face să mă simt bine?”, încercă ea să fie ironică și distantă față de cea
care îi sfredelea subconștientul. „– O să-ți fie rău și nimănui nu o să-i pese
de tine...” o auzi Ema pe cealaltă. „– Ba o să mă simt foarte bine... El mă iubește
cu adevărat. Nu asta vrei să auzi?” „– Atunci să-ți mărturisească totul și să o
părăsească pe soția lui, Valentina. Și cu ea, și cu tine... Asta nu poate să
țină o veșnicie!” „– Foarte bine! Să zicem că i-aș cere așa ceva. Știi ce are
să se întâmple? Ți-o spun eu de pe acum... (în ochii Emei se aprinse o lumină
răutăcioasă) El o să-mi spună că a stat de vorbă cu soția, dar că aceasta nu-i
poate reda libertatea, că au un copil împreună, că i-ar terfeli numele dacă ar
spune toate astea părinților lui, profesori de universitate. Nu! Sunt convinsă
că dacă i-ai spune toate astea, în sufletul lui s-ar produce o uriașă pustiire.
Ne-am mai despărțit odată. Știu cum a fost. Știi și tu prin ce am trecut noi
două. Aș muri poate eu și nici ție nu ți-ar fi bine. Deci, să ne strângem
mâinile și să ne despărțim prietene!” „– Ce-ai de gând să faci?” o întrebă
cealaltă, văzând-o în impas. „– N-am nicio intenție...” „– Cu siguranță ai fi
vrut, totuși, să-ți clarifici câteva lucruri.” „– Nu e nimic de clarificat!”
ripostă Ema strângând genunchii la bărbie. Era o poziție din care putea vedea
lucrurile mai limpezi. Sau așa credea. „– Ema... începu cealaltă pe un ton
împăciuitor, căutând s-o liniștească. Trebuie totuși să-i vorbești, și să te
uiți fix în ochii lui, să nu-l slăbești, iar după felul în care va reacționa,
vom hotărî împreună ce-i de făcut.” „– Adică să fugim?” „– E o soluție... Nu
văd cum ai putea continua așa. La urma urmelor, de ce să suferi la infinit?” „–
Adică să fiu amanta lui, o viață întreagă? Nu înțeleg cum poți fi atât de
pasivă? Eu îți vorbesc de pasiune, de dragoste, nu de o viață de amantă care,
după ce face sex, pleacă într-ale ei. Nu, cert, discuția asta a pornit cu
stângul. Mă simt obosită, deja. Uite, simt nevoia să citesc din cartea asta, «Mesteceni
în ploaie»... El spune despre mesteceni și eu sunt cu iubirile mele aproape de
infern...”
Uitase de carte. O lăsase pe marginea
patului întredeschisă. O căută și o deschise la o pagină oarecare. Prima frază
pe care pusese ochii îi aprinse un foc necunoscut pe care, tot înaintând în
povestea lui, încerca să-l stingă cu fiorul amintirilor mai vechi. Nervoasă,
mai dădu câteva foi trecând peste primele pagini. Citi:
„...Grid fusese prima iubire a Emei. O
iubire pe care o pusese de mult într-un clasor al inimii. Aproape că o și
uitase. Dar cu Grid, Ema avea cel mult o stare de bine și atât. Ce mult i se
aprinse inima Emei când săgeata privirilor lui îi destrămă jarul iubirilor
trecute și răzlețe. Ema se întreba: «Ce oare adăpostește acest trup și suflet?
Cu ce iubiri s-a hrănit el până acum?» Un singur rege i-ar sta lui Alexandru
Grideanu împotrivă – Darius a lui Istaspe (așa spunea el, deseori), fiindcă era
un rege mai bun la suflet, despre care citise multe fapte uimitoare. Iubea,
gândea frumos, ierta, știa să-ți umple gândul până-n zori: acesta era Alexandru
Grideanu, sau, pe scurt, «Grid» cum îl alinta ea. Ema îl cunoscuse pe Grid la
Școala de arte plastice, pe care o făcea în paralel cu Institutul de medicină.
Grid era cu zece ani mai mare ca Ema, dar avea acea irezistibilă nebunie
juvenilă atunci când erau împreună și lunecau pe lângă cheiul Dunării, ori când
se topea în brațele lui, alunecând prin orașul statuilor, cum era numit micul
port de la Dunăre. O cucerise prin stilul «expresionist» pe care îl aborda în
pânzele sale. Un adevărat Modigliani al noului veac. De la el învățase să
îmbine culorile și tot de la el să râdă de expresia unor neînsemnate lucruri
surprinse pe pânza tabloului retușat în ultima clipă. Tot Grid era cel care îi
observase Emei, în timpul unor discuții, o expresie de gravitate și de
îngrijire a pronunției unor cuvinte rostite în ultima clipă, cu vârful limbii.
O imita deseori și asta îi provoca Emei o oarecare iritare. El îi spunea că
toate astea vin din «răutățile» unei vieți anterioare de care acum, el trebuia
să-și bată joc. Ema se repezea la Grid și-l zgâlțâia de reverul bluzei, dar el
râdea inofensiv și asta o întărâta și mai mult. Ajungeau la a se lua în brațe
și a se devora în sărutări «de revoltă», zicea ea, care deveneau, de cele mai
multe ori, pătimașe. Mai băgă de seamă că dragul Grid avea unele amintiri
triste din copilărie, dar el le spunea cu atâta farmec că Emei i se arătau din
cele mai comice. Așadar, nu putea să nu râdă zgomotos și să nu se simtă decât
bine în prezența lui. Statura voinică și frumoasă, cu surâsul acela enigmatic
întipărit pe fața rumenă, cu mișcări vijelioase, nu avea cum să nu i se
întipărească Emei în minte. Avea deasupra frunții, lateral în dreapta, o
cicatrice, din copilărie, zicea el. Cicatricea aceea făcea parte din caracterul
lui, la fel ca gelozia. Își iubea cicatricea. Spunea că mintea umană pendulează
încolo și încoace, ca de la o extremă la altă extremă, că nu putem iubi cu
mintea dacă nu ar exista pe corpul nostru ceva însemnat la care să se răsfrângă
sentimentele toate. Atunci i-a încolțit Emei gândul că i-ar vrea trupul, acesta
să-i fie ca de lut, iar ea să-l modeleze cum ar fi vrut ea, să-l posede ca pe
un corp didactic de studiu (cum li se aducea, pe când era studentă, câte un
bust de lut, ca model, în laboratoare) și să-i urmărească cicatricea și
răsfrângerile ei, atunci când avea să intre în «durerile iubirii», cum le
spunea ea acelor dorințe trupești... Simțea dorința de a chinui acel trup și
a-l face să regrete că el nu vedea în cuceririle sale decât răutăți ale unei
vieți anterioare, cum chiar credea. Avea și o teorie a lui, pe care o repeta
destul de des...”
Ema lăsă cartea din mână și o puse
deoparte. Se gândi: „E ceva la mijloc aici!” Era cu neputință să fie vorba
numai de o povestire oarecare cu un personaj care (întâmplător?) îi purta
numele. Și mai avea și preocupări pentru pictură, cum avea și ea. Iar asta, cu
Institutul de medicină, nu era o aluzie la profesiunea ei? Recunoscuse, odată,
mărturisindu-se Iuliei, că Victor Sidoriu o preocupa de la o vreme mai mult
decât se cuvenea în clipa când era să se dăruiască altuia și asta o făcea să
își rețină pornirile și dorințele trupești. Dar pe Victor îl și ura pentru
destinul tragic și modul în care își chinuia personajele. În ultimele nopți de
insomnie, înainte de a pleca spre Italia, făcuse eforturi pentru a și-l scoate
din minte. Era convinsă că după plecarea în Italia, stăpânirea posesivă pe care
celălalt bărbat, din București, care devenise din cale-afară de ofensiv în acea
perioadă și o tot afișa de un timp
asupra ei, va lua sfârșit. Apoi, Victor venise în întâmpinarea gândurilor ei,
ca o salvare ce-i putea amăgi, pentru o vreme, frământările asupra a tot ce i
se întâmplase. Victor era scriitor și înțelesese rapid situația prin care
trecea fata, de aceea el nu reprezenta deocamdată o amenințare la dorințele ei.
Cel mai greu îi era însă să se-nveţe cu lipsa privirilor lui pline de speranţă,
care se oglindiseră-n ochii ei atâţia ani, cât stătuse în străinătate.
„Depărtarea e un zid care o va despărți pentru totdeauna de trecut, spunea, și
va juca rolul de burete care va șterge toate visele lăsate în urmă.” Tocmai
când crezuse, acolo departe de țară, că-l uitase pe Victor, îi pică în mână un
ziar scos de comunitatea românească, unde Victor avea un articol intitulat: „De
ce iubesc, cu disperare, România”. Mai avea articolul acela. Se ridică din pat
și îl căută prin bibliotecă. Știa că-l decupase din ziar și-l adusese în țară.
Citi din nou articolul, ca atunci când ochii i se umpluseră de lacrimi:
„Un pumn de vise mă ţine strâns de
pământul acesta românesc, de nu pot iubi o altă patrie. Am să redau doar trei
momente. Le redau în ordinea inversă derulării lor:
1) Când, după mulţi ani m-am întors la
casa părintească să-i văd pe ai mei, l-am găsit pe tata sub vişinul din faţa
casei pe o saltea de paie ce acoperea un pat de fier cu arcurile lăsate. În
acel an se dăduseră pământurile înapoi proprietarilor şi l-am întrebat ce o să
facă de-acum cu pământul lui. S-a desprins de marginea patului şi mi-a zis să-l
urmez la marginea satului, pe ogorul lui. Ajunşi în faţa unei brazde, s-a
aplecat şi a frământat în palme pământul răsturnat proaspăt de lama plugului.
L-am auzit spunând: «– Când eram în război şi intram în cutare sat, undeva,
luam pământ în palme, îl pipăiam îndelung, apoi îi dam drumul în ţărână. Nu-i
de-al nostru, spuneam.» «– Ei şi?… l-am întrebat, văzând că iarăşi tace. Şi
acesta cum e?» «– Nu mai ştiu acum... Dar după terminarea războiului, tocmai
din Tatra ne-am întors fiecare pe la casele lor, fără odihnă, fără somn, am tot
mers pe jos, ca să ne vedem pe pământurile noastre. Primul lucru la intrarea în
sat a fost să vin tot în locul acesta şi să-mi sărut pământul...» pe urmă a
tăcut, cu ochii însă ţintă la un stol de vrăbii ce huruiau într-un pâlc de
scaieţi, după care a ridicat ochii spre cer, să-mi ascundă o lacrimă venită
târziu. «Pentru oamenii cărora pământul nu le mai oferă nimic, s-a inventat
cerul!» spunea H. Heine, lămurindu-mi taina acelei lacrimi.
2) Era iarnă şi mă bucuram de vacanţă.
Iarnă era şi în sufletul bunicului care venise cu căruţa să mă ia de la gară.
Pleoapele lui dădeau troianul unor amintiri de o parte. Boii din vorbele lui
arau cerul de plumb. Nu mai zic cum ningea iarna aceea în gară. Era iarnă și mă
bucuram de ea. Ce-mi păsa mie! Iubeam o fată. Şi-n sat ea mă aştepta de
Crăciun. Paznicul ceferist se foia pe afară… pe lângă cai, stând de vorbă cu
bunicul. Se schimbau vorbe despre războiul ce tocmai trecuse, cu ale istoriei
faţete mult tulburate şi grele. «– Am servit patria! spunea mustăciosul
ceferist – şi mi-l arăta pe bunicul din sprâncene: Am servit patria împreună.»
Ce-mi păsa mie de cei doi camarazi de război; gândul, cât un geamantan cu vise,
îmi era către casă. Iubeam o fată. Şi ea, cred, mă iubea. «– Să nu-mi vorbiţi
voi despre patrie! l-am auzit pe bunicul. Mie nu-mi aruncaţi vorbele voastre
prea fandosite, mie, cel care-şi îmbrăca izmana încă udă pe front. Am văzut
semănăturile, holdele cosite, pline cu trupuri, ciorchine de morţi, flăcăi de
la ţară împinşi din tranşee cu vorba blândă şi cu amăgirea unui ogor…» «– Hai
bunicule, hai bunicule… îl tot îndemnam. Să mergem odată.» «– Da’ ce, mă, au
dat turcii? Ori te frig tălpile după aia de la casa din vâlcea?» «– Ei şi?...»
am zis destul de timid. «– Păi, nu mai locuieşte nimeni acolo! mi-a zis bunicul
izbind cu biciuşca-n uluca de la căruţă. Au plecat de pe la noi. S-a dus cu
mumă-sa după un român, nu ştiu pe unde…» Atunci, în gara pustie, cu trenuri
îngheţate, vânzolind pe afară fulgi mari, am blestemat acel război. Şi acea
gară. Dar m-am întors mereu şi mereu acolo, să-mi plâng prima iubire.
3) Câmpia română, în amurgul toamnei, e
plină de poezie. Lanurile cu porumbul încă necules, perdelele înalte de mătură
cu fructele arămii aplecate spre pământ ca o ploaie de artificii, ascunzând
privirii lacome tarlaua cu dovlecii mari şi albicioşi, şi soarele ridicat
fercheş deasupra, toate astea dau încredere omului de la câmpie că iarna
năprasnică va fi şi ea trecută cu mai puţine griji şi fac să i se strecoare în
suflet nădejdea primăverii care o să vină. Nouă, copiilor, nădejdea ne era doar
în sufletul cald și plin de bunătate al mamei, că nimeni și nimic pe lume nu ne
va clinti măcar un fir de păr din cap cu ea alături. Şi sufletul mamei, când ne
știa pe aproape, începuse să lumineze dintr-odată, ca o flacără aprinsă de
cineva, într-un sfeşnic de aur. Acolo e şi azi sufletul meu, lângă mama. Nu se
pot uita serile din copilărie când mama ne așeza cu lumânările aprinse, în
rând, la închinat sub icoană. Iar noi ne rugam la icoană cu revelația că
nimeni, dar nimeni nu se gândise cât prețuia mama rugăciunea, și înainte de
culcare ne punea mâna pe frunte și zicea: «Să ia urechile voastre aminte. Și
ochii! Ca ai șoimului, trezi să-ți rămână, copile! Ca ai lui Sur-Vultur când
gonea pe Vântul Turbat» Când îmi venea rândul și mie, priveam uimit în ochii ei
cu gândul la steaua de taină văzută de magi, multă vreme în urmă, în zare. Și
era mare tulburare în inima mea când ne da sărutul pe frunte și ne vâra sub
așternuturi. Și oștenii gândului, și
magii mamei, ne cădeau la picioare. Așa va rămâne de-a pururi icoana mamei.
Mereu prezentă în vise. De aceea îmi iubesc țara. De aceea iubesc România. Pe
ce alte meleaguri mi-aş mai iubi visele mele?”
Atunci, citind articolul lui Victor
Sidoriu, Ema înțelesese că fiecare epocă din viaţa proprie şi din viaţă, în
general, ar fi putut purta un motto ca acela din titlul articolului. Ani mulţi,
anii iubirii ei, iubire neîmplinită, purtau pe frontispiciu acei mesteceni sub
ploaie, ce „niciodată nu vor fi la fel”, cum scria Victor, într-o frază. Un
semn esenţial, semnul idealului, al aspiraţiei, dar şi al eşecului, desprinse
ea din ce lecturase până aici, în cartea lui Victor Sidoriu, fiindcă nimic nu
te poate despăgubi de ceea ce n-ai trăit. Acuma, alte cuvinte-i aţineau ei tot
mai des calea, trăgând o ceaţă peste cele întâmplate între ei cât de curând: „Nu
blestem nici măcar în gând că am venit prea târziu!” parcă spusese Victor,
acolo la Poieni. Privi la ceas. „Chiar, tare-i târziu...” Puse cartea la
căpătâi și adormi. Visă bălți cu stufuri înalte și păduri de mesteceni. Și în
vis se văzu cum se rotea într-o rochie vaporoasă pe sub mesteceni, prinsă în
mrejele unui cântec:
„Sunt fata cu ochii verzi
care îngroapă jadul în infernul iubirii.
Îmi spun că te-ai transformat
în pasăre călătoare.
Măcar să-mi fi lăsat aburul zilei
când îți zâmbeam de sub pălăria galbenă
și încurcat m-ai numit floare din soare
ruptă... și privește dincolo!
Un timp uitat își deschide larg
ferestrele...”
Și doar i se păru că în ferestrele ei
decupate din carton, Victor înainta pe un cal sălbatic, în plină ploaie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu