Fântâni fără trepte
Rodica T.
Soreanu nu este o poetă mistică, deși volumul ei intitulat „Rugă” (ed. PapiruS Media, 2018) i-ar sugera cititorului că
aceasta e calea către luminile îndepărtate ale lui Dumnezeu, dar cum fântânile
de tristețe și singurătate ale poemelor din acest volum sunt rostuite fără
pretenția de a le dezvălui și tainele, totul devine suflet. Deasupra fiecărui
gând arcuit ca o punte, spre cer, ruga ei („prefigurându-mi calea”) vine din
„durerea de a vedea/Lumina” și cuvintele acestui tăcut ritual nu fac decât să
„tune în măruntaiele pământului”. Suntem înconjurați de tâlcuri și mituri,
crede poeta, dar le ucidem din grabă și nepăsare ori ajungi să nu mai cauți
decât valuri și ondulații în acest ocean al sorții. Astfel, poezia sa e ca un
evantai de flash-fragmentarii („un infinit de vieți secvențiale”) care bat la
poarta „pleoapei” ca în ferestre magice. Floarea, strigătul, pasărea, vântul,
focul, apa, caii, lumina, piatra, îngerul, cerul, luna, pădurea etc., devin
obsesii pentru unele „repere grafice”, ca niște simboluri în poezie. În uimirea
celor care au îndrăzneala să-și arunce unele priviri fugare „la malul visării”,
Rodica T. Soreanu scrie poezie ca ființa desprinsă din „nesomnul florii” și
datoare acestei lumi: „Suntem izvorâtori de ape fantastice/Pe care ca prin fum
călătorim./Suntem slujitorii puterii numită dor/Dar și rod./Timid ancorăm
uneori/La malul visării” (Nesomnul florii).
Cu astfel de elemente primordiale ține să amintească, simbolic, de nevoia umană
de a veșnici clipa, de a sfida întunericul din lume, de a refuza înfrângerea prin
neguri ce îi „râvneau ființa”.
Pentru Rodica
T. Soreanu poezia e ca magia care l-a atins pe Icar în zborul său nepermis de
apropiat de soare: „Penele păsării fericirii/Zărirăm/Tălpile noastre
sângerând/Sorii tot mai aproape/Arzându-ne...” (Spart cerul). În poemele din acest volum ruga devine o imensă
cortină, așteptând să cadă peste „negurile nopții”, să-i arate scara cu care să
urce cât mai sus, ca pe o modalitate de a trece de dincoace – dincolo și de a
armoniza cu „lirism vindecător” spaima
plutirii noastre pe pământ: „Strecoară Doamne, ale/Nopții neguri mai
repede/Căci trupul meu acesta/Trecătorul ar rodi/Liniștea lui de fruct/Mă
împresoară/Și nu mai știu a urca/O scară aproape verticală” (Neguri). De remarcat, în discursul liric pe care-l construiește
poeta, amarul unei vieți crude și amăgitoare. Până și „iubirea” e doar o iluzie
târzie pe care, cu tristețe, o resimte inima: „E târziu să ucizi pasărea
cântătoare/Ce ți-a robit inima/E târziu să mai crezi/Că n-o poți auzi/Doar
pentru ea/Albe flori ning cireșii în mai/Ți-e fața luminată de zăpada
rodului/Și-n părul tău mâinile mele amețesc” (E târziu). Iar reproșul adus iubitului are „melodia sfâșietoare” a
unui suspin nemângâiat în dragoste: „În zori iubite vei afla fântânile
secate/Cum setea nu te va ierta/Veni-vei să-ți dau apă vie/Ai grijă, am să-ți
spun atunci/Fântâna mea e fără trepte/Dar vraja ei de o dezlegi/Cu înțeleaptă
încăpățânare/Găsești o treaptă” (În zori).
Locul, în
poezie, pe care-l numim pe pământul patriei este cel în jurul căruia gravitează
strămoșii și bravii bărbați ai țării, iar zvonul pare a veni „și din
clopotnițe” și „se prelinge în ecou”. Și recompusă din fragmente cu valoare
afectivă, viața poate deveni „o fântână fără trepte” în care se va turna
visător viitorul, cu toate tristețile venite din „însingurări crescute din
iubire” unde găsim un suflet captiv: „Și nici nu-i greu să descui/o chilie după
ce am urcat/o scară aproape verticală./la geamul tău cade ploaia/mărunt sacadat
și păunii/răcnesc zgribuliți” (Monetar).
Tematic, poemele adunate în volum cuprind cam tot ceea ce este esențial într-un
discurs liric: viață, moarte, iubire, cunoaștere, relația cu divinitatea etc.
Interesant este modul în care poeta gândește construcția poemului din linii și arii
grafice: „Cuvintele/Jucându-se în ciocul aurit/Al păsării Condei/Invadând
lumea/Ca niște furnici/Mereu alergând/Pe-ncrucișatele drumuri” (Mugur).
Trăind
într-un spațiu iluzoriu, unde găsești doar „poarta stelară” care te
îmbie și te cheamă „sporind misterul cunoașterii”, poeta își creionează liric
portretul: „Sunt ca un val îndrăzneț/În tornado-ul întunecat/Crâmpei din
curcubeul pământean/Ce nu-i ajunge cerul pentru albastru” (Portret).
Ca o concluzie
desprinsă din poemele adunate în volum, „cu vraja lor adâncă ce ucide”, focul
interiorizat al celei care scrie este să-și învingă sufletul „însingurat” și să
aducă dorința de viață în cititorul-martor al tuturor tristeților reale sau
virtuale, tot așa cum spunea E. Cioran: „fericirea este, dar nu există”. Și
pentru asta merită să visăm, după ce „au plâns norii/(și) sângele meu a topit/Singurătatea”, cum scrie într-un poem. .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu