joi, 4 octombrie 2018

Azi: cronica de carte


                                            Un miniroman postmodernist

            Fata cu smochine, miniromanul pe care Tudor Cicu, scriitor dobrogean prin obârşie, dar aclimatizat de ani buni pe meleagurile buzoiene, îl semnează la Editgraph (Buzău, 2016), este o incitantă şi misterioasă poveste de dragoste trăită, cu mult în urmă, de doi adolescenţi în Constanţa, Vlad, licean în pragul bacalaureatului, şi Adriana, proaspătă salariată într-o întreprindere din oraşul portuar.
Frumoasa, mistuitoarea şi tragica, în final, poveste romantică a celor doi protagonişti abia ieşiţi din adolescenţă se derulează pe parcursul câtorva luni, din martie până spre sfârşitul lui august 197... şi ea se telescopează într-o altă poveste mult mai vulgară, de data aceasta, cea a cuplului conjugal al gazdelor tomitane ale elevului venit, cu toate complexele sale culturale, de la ţară: Nea Nelu, şofer de cursă lungă pe un TIR şi Doamna Lucia, fiinţă ce-şi îneacă singurătatea şi bovarismul în braţele unor amanţi, mai mult sau mai puţin de ocazie. Prinsă de soţ „în flagarant delict de conversaţie criminală”, (cum i se spunea adulterului în limbajul juridic de pe vremea lui Napoleon), cu un popă nimfomana, după o cotonogeală conjugală soră cu moartea, fuge, cu straie împrumutate de la o vecină pentru că ale ei fuseseră arse de tiristul încornorat, la mama ei care locuia prin portul vechi, într-o casă năpădită de iederă. Junele chiriaş e învestit, de bătăuşul altminteri cumsecade, cu rolul de mesager menit s-o înduplece, uzitând copios de toate tertipurile actoriceşti de care era în stare, pe fugară să revină la domiciliu şi să se bucure de tot confortul pe care-l presupune împăcarea cu atât mai intensă şi mai de durată cu cât e mai târzie. Misiunea solului de pace cu năframă-n vârf de băţ n-are deloc deznodământul scontat. Matroana îl sfătuieşte pe chiriaş să-şi facă mai întâi o prietenă, să se mute de la bărbatul cu care lua „masa săracului” pe la Taverna, o crâşmă de deasupra falezei, şi abia apoi să-şi mai exerseze pe lângă ea propensiunile de avocat reconciliator. Doamna Lucia se va întoarce, când va găsi ea de cuviinţă, la Nea Nelu, sfârşitul miniromanului găsindu-i, în orice caz, împreună pentru că le vor fi venit amândurora minţile matrimoniale la cap pe măsură ce hormonii îşi vor fi mai diminuat datul în clocot. Doamna, căsătorită cu un Nea, îşi găseşte alinarea într-o carte a lui Eric Knight, Mai presus de toate, din care-i citează învăţăcelului ei într-ale vieţii valuri, fraze ca: „Încearcă să uiţi, e tot ce poţi face. Doar nu e un cataclism. Lumea va continua să existe ca şi până acum. Nu merită să faci o dramă din asta” (p.44).
Revenind la povestea telescopată, autorul, identificat cu naratorul, relatează împrejurarea în care Vlad o întâlneşte pe Adriana, fata care vindea smochine pe faleză, lângă zidul digului. Portretul fetei ar rămâne destul de comun şi destul de flu, dacă autorul n-ar insista asupra unui detaliu diferenţiator şi anume uşoara cicatrice care-i brăzda fetei obrazul: „Cum şedea lipită de bancă, i-am admirat trupul bine făcut, părul buclat, căzut în cârlionţi pe spate. Nu-i studiasem îndeajuns chipul, dar mi-am zis că trebuie să fi avut ochi verzi de culoarea algelor marine, căci o strălucire în ei tot remarcasem. Sau poate era doar lumina zilei care se reflecta în ochii ei? Da’ mă îmşelam! Aveam să să constat, mult mai târziu, că avea nişte ochi migdalaţi, luminoşi. Tot atunci mi s-a părut că avea pe obrazul stâng o adâncitură făcută de o cicatrice mai veche. Mi se păruse, sau ochii îmi atrăseseră atenţia că acea linie, ceva mai albicioasă pe chipul ei măsliniu, ar fi însemnat chiar o tăietură de-a lungul obrazului? Dar când m-am apropiat mai mult de ea, am remarcat că nu mă înşelasem. Însă nu era o tăietură cum crezusem, ci o urmă albicioasă de la o rană mai veche care îi dădea o distincţie aparte. Nu schiţă niciun gest când mă oprii în dreptul ei. Din expresia de solemnitate şi de înduioşare pe care i-o dădeau ochii aceia nemaiîntâlniţi la vreo fată, n-am reţinut decât glasul ei abia şoptit şi ultimele cuvinte care-i încremeniseră pe buze: -Doriţi, cumva, nişte smochine proaspete de Grecia?” (pp.22-23). Vlad o caută de mai multe ori pe fata a cărei tăietură pe obraz îl intrigase, dar nu mai dă de ea. Nu era o vânzătoare de smochine propriu-zisă, ci doar ţinuse locul, pentru o jumătate de oră unui unchi, Borza, care, având o mamă nonagenară bolnavă, se străduia să mai câştige un ban pentru medicamente. Fructele exotice erau aduse de un nepot marinar, fiul din flori al Didinei, răpusă de tuberculoză. O va reîntâlni pe misterioasa fată, pe stradă, din întâmplare, exact în ziua în care liceanului îi apăruse o povestioară în principala revistă culturală a oraşului. Nu era singură ci cu o prietenă, Mona, nealta decât verişoara şi consăteanca fericitului debutant care, cu revista sub braţ, plângea de bucurie. Guraliva verişoară le face cunoştinţă şi cei doi încep să se vadă mai des, proxima întâlnire fiind acasă la Adriana care avea camera plină de picturi efectuate de mama ei, Sara, care avea sânge bulgăresc sau macedonean în vene, trecută în mod suspect, de câţiva ani, în lumea umbrelor. Pe poet îl frapează, până la a-i declanşa trăiri paranormale, un Autoportret al pictoriţei şi pune, în transă parcă, întrebări care pe fată o tulbură profund, dar niciodată nu reuşeşte să dea răspunsurile pe care el le aşteaptă şi-şi amână de fiecare dată povestirea dezvăluitoare de trecut. Arta suspansului e la ea acasă în această carte palimpsestică când e vorba de întreţinerea şi chiar de înteţirea enigmei ce-o învăluie pe protagonista care se compară, în jurnalul ei terapeutic, scop în care i-a şi fost dăruit caietul respectiv de către blândul unchi Borza, cu Otilia din cunoscutul roman al lui George Călinescu. Însemnarea făcută în a cincea zi de la întâlnirea cu Vlad e o analiză, în registru postmodernist, a relaţiilor interpersonale din romanul călinescian: „Reiau cartea în care Felix a rămas să răspundă de unul singur la întrebarea pe care i-o pusese Otiliei: „Mă întreb dacă nu greşeşti când arăţi atâta familiaritate unui om în vârstă?” (Se referea la atenţia ce i-o arăta Pascalopol Otiliei). Îndoiala pătrunsese în inima lui, încă de atunci Otilia neagă şi se dezmiardă cu răspunsul dat lui Felix, spunând că a început să gândească precum Aurica lu’ tante Aglaia. „Poate te iubeşte!” a încercat Felix să o facă pe Otilia să se destăinuie. „Posibil! Dar pe tine ce te priveşte? N-ai vrea să am un bărbat ca Pascalopol?...”. Eu cred că ar fi minunat ca Otilia să aibă, în Pascalopol, un tutore care s-o protejeze de ciorile hrăpăreţe, cum e Aglaia, Stănică sau Aurica, nu? La urma urmelor, Pascalopol, deşi e bătrân, gândeşte frumos. Cum e moşu-său, Costache, aşa de zgârcit, cred că până la urmă ciorile alea hrăpăreţe tot au să-i şutească teancul de bani de sub saltea?De unde bani s-o întreţii tu, Felix, pe Otilia, dacă n-ar fi acolo, pe post de înger păzitor, bătrânul Pascalopol? Mi-a plăcut atunci când Pascalopol îi spune lui moş Costache: „Dar, Costache, gândeşte-te la ce ţi-am spus eu odată, de nu, îţi fur pe Otilia”. Pentru că e sincer. Ce alt om i-ar spune moşului Costache direct: „Eu, pe Otilia, vorbesc sincer, o iubesc, şi poate nu m-aş da înapoi de la imprudenţa de a o lua de nevastă”. Şi poate aici e frumuseţea poveştii. Să-l facă pe Felix să intre la bănuieli şi să-i încolţească în suflet invidia că între Otilia şi Pascalopol pot fi şi legături de dragoste. Neînţelese de el. Dar, câţi la tinereţe, înţelegem una ca asta?” (pp.78-79). Peste 20 de pagini mai încolo adaugă: „Uneori, Vlad seamănă cu Felix. Simt că mă iubeşte, dar îi e teamă să o spună răspicat. ...Otilia era o râzgâiată, dar eu, eu cum sunt? Uite, nu m-am gândit încă la asta. Dar ce fată nu s-ar simţi râzgâiată când Pascalopol îi dădea imposibilul, fără să-i ceară nimic? Spre deosebire de Otilia, uite, eu nu sunt îndrăzneaţă. Păi i-aş spune eu lui Vlad o astfel de întrebare? „Felix, la ce ţii tu cel mai mult în viaţă, în afară de dragoste?”. Dar dacă i-aş pune-o? Să zicem: gata! I-am pus-o. Dacă mi-ar răspunde ca Felix? „...pot să-ţi spun că n-aş putea suferi să fiu al doilea...”. Ce m-aş face?” (p.100).
Atât în tăcerile şeherezadice, cât şi-n răspunsurile mono şi bisilabice ale Adrianei se ascunde mereu teama că s-ar putea să-l piardă pe Vlad care ar putea s-o scoată dintr-o familie blestemată să nu cunoască fericirea şi echilibrul. Blestemul acesta se pare că nu poate fi spulberat curând, el fiind în plin avânt şi lucrare de a-şi lua tributurile şi de a reclama  expieri pe măsură. Vlad şi-a luat în chip strălucit examenul de bacalaureat şi, spre a face rost de bani să meargă să-şi susţină în toamnă admiterea la Politehnică, se angajează ca lucrător într-un siloz de grâne din Negru Vodă. Are însă un accident groaznic de muncă, exact când se pregătea să vină la Constanţa să-i ceară mâna iubitei sale anunţate printr-o scrisoare să-l aştepte în gară. N-a mai apucat să i-o expedieze şi pe a doua. A stat două luni în spital şi la ieşire a mers glonţ la casa Adrianei unde nu i-a venit să creadă câte se petrecuseră cât timp el nu mai ştiuse ce se întâmpla în familia în care voia să intre, fapte demne de un roman sau de un film horror: tatăl Adrianei, vinovat de moartea soţiei sale, pictoriţa care-şi avea şi ea taina ei, e omorât de Borza, fratele mai mare care o iubise şi el pe vremuri pe aceeaşi Sara, devenită, printr-un nefast concurs de împrejurări, cumnată. La rândul ei, Adriana, bântuită de spaimele unei eredităţi încărcate, ca şi de cele ale unui viitor la fel de incert şi de nebulos, nemaiştiind nimic de Vlad, se hotărâse să emigreze în Grecia unde i se pierduse urma. Nu înainte de a-i încredinţa unchiului ei iubit jurnalul şi o scrisoare de adio pentru Vlad în cazul eventual în care acesta ar fi venit cumva s-o mai caute. Amănuntele care îi întreţineau fetei cu smochine enigma ce-o aureola ies şi ele la iveală şi nu-s deloc puţine sau banale. Fusese într-adevăr căsătorită cu un muncitor de pe acelaşi şantier naval cu tatăl ei şi murise în împrejurări neelucidate şi dubioase, căzând în marea învolburată cu motostivuitorul căruia-i cedaseră, în chip inexplicabil, frânele. Adriana fusese, în aceeaşi ordine sinistră de idei, abuzată de propriul tată, fugise de acasă, încercase să se sinucidă aruncându-se, sperând că va pune astfel capăt coşmarurilor care o terorizau, în faşa unei maşini ş.a.m.d. Din acest accident rămăsese pe obraz cu acea cicatrice care-l intrigase pe Vlad încă din clipa când destinul îi pusese pentru prima oară faţă-n faţă.
Puternic şi inspirat intertextualizat, cu o acţiune alertă şi dublu perspectivată, de la început până la sfârşit, miniromanul Fata cu smochine sporeşte frumos şi convingător bibliografia unui scriitor polivalent, Tudor Cicu exprimându-se cu aceeaşi dezinvoltură în poezie, în proză, în eseistică şi-n critica literară.

                                                                                                     Ion Roşioru
    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu