Șlefuitorii de cuvinte (vol. I și II)
(note făcute pe marginea unei antologii de
autor)
După apariția
monumentalelor istorii ale literaturii române ale lui G. Călinescu, N.
Manolescu, I. Rotaru ș.a. se părea că se va scrie din ce în ce mai rar despre
clasicii literaturii și cărțile acestora vor rămâne pe rafturile bibliotecilor
și singurătatea lor nu va mai fi tulburată nici de cititori, nici de critici.
Iată că nu-i chiar așa: din dorința fermă de a-și invita cititorul la lectură
„pentru a (re)descoperi frumusețile scoase la iveală de șlefuitorii de cuvinte” (poeții - n.n.), Stan Brebenel scoate
primul vol. din „Șlefuitorii de cuvinte”
(apărut la ed. Teocora, 2018), urmat în 2019 de vol II cu un optimism ce poate
fi considerat de critica actuală nu numai un act de curaj dar și credința că
apariția acestora (o simbioză între dicționarul despre scriitori și antologia
de poezie) e necesară celui doritor în a se documenta cu privire la destinul,
opera, stilul, căutările tematice ale poeților îndrăgiți. Portretele poeților
(surprinse în adevărate tablouri de viață), poveștile romanțate despre debutul
unora, publicistica în reviste, cărțile scrise, distincții primite, școli
urmate, considerații generale asupra încadrării acestora în literatura zonală
ca și cele două-trei poeme venite să le reprezinte căutările poetice, sunt
relatate cu grija de a fi cât mai la obiect cu fenomenul literar actual. Cartea
e necesară celui doritor să afle cât mai multe despre viața poeților preferați
și prin modul în care autorul buzunărește sufletele poeților prin acele
însemnări ce încadrează succint evenimente ca: descoperirea
unei cărţi bune (asupra căreia face o dizertație punctuală), o discuţie
între prieteni, întâlniri cu oameni deosebiţi sau
mici întâmplări din viaţa lor… Despre cei 75 de poeți prezentați în primul volum,
aproape jumătate (36) sunt buzoieni, alții sunt din Slobozia, Bacău, Brăila,
Focșani, Brașov, București etc... Prin acest mod de a îmbina informațiile
despre un poet (de evidența unui dicționar) cu poezia specifică fiecărui autor,
Stan Brebenel ne oferă o imagine a vieţii și totodată o aventură pe cont propriu, ca oricare alta
– un risc asumat.
Întregind (ca în tabelul lui Mendeleev)
tabloul arderilor poetice cu clasicii literaturii române, în „Șlefuitorii de cuvinte” vol. II, autorul
s-a concentrat pe acei autori și acele manifestări poetice care au avut o
importanță decisivă pentru cultura românească, căutând în primul rând poeții
care au optat pentru un ideal poetic. Interesul pentru viața, opera și poezia
celor 33 de poeți plus o poetă din această carte, care nu este o „istorie” în
sensul tradițional, ne este dezvăluit chiar de autorul ei care spune în
contextul cărții: „Aceste câteva bijuterii (e
vorba despre cele 2-3 poezii din creația poeților, care însoțesc succintele
prezentări – n.n) sper să vă determine să nu-i condamnați la uitare și să
le căutați cărțile”. În acest tablou al elementelor
poetice, nu neapărat în ordine cronologică, cititorului îi sunt prezentați romanticii
în persoana „poetului național” – în „sensul definit de Herder ca fiind
poetul care reprezintă vocea poporului -, de-acum Vasile Alecsandri „acel
rege-al poeziei, vecinic tânăr și ferice”, cel care a sesizat, a afirmat și a
privelegiat, primul la noi „identitatea de poet” (cum spune Aureliu Goci). Vin
la rând poeții din epoca modernă cu Mihai Eminescu „poetul nepereche” și
„Luceafărul” poeziei românești în prim plan și noi reținem de pe fila 56 a
manuscrisului cu nr. 2275 al lui M. Eminescu – unde pe versiunea B a poemului
în cauză vorbește de prelucrarea poveștii lui Kunisch, de nenorocul omului de
geniu care: „nici nu e capabil de a ferici pe cineva, nici capabil de-a fi
fericit”. Prezentarea lui Stan Brebenel e urmată de poezia „Doina”, din care
marele poet face o hartă a spiritualității românești, o „România Mare”, în
fapt, un manifest social, aproape o invitație la un război de apărare a
identității naționale. Îi urmează eminescienii (epigonii): Alexandru Vlahuță,
Panait Cerna (inventatorul poeziei de concepție), Șt. O. Iosif și Octavian Goga
(tribunul patriotismului la noi). Tradiționaliștii în spiritul țărănismului și cei ortodocși sunt reprezentați prin George Coșbuc (poetul țărănimii),
apoi Vasile Voiculescu, Nichifor Crainic, Ion Pilat, Radu Gyr și Vasile
Militaru. Cei trei poeți ai triunghiului tragic (V. Voiculescu medic de
profesie; N. Crainic profesor doctor în teologie; R. Gyr filolog universitar) –
sudiști toți pe harta țării – au fost la începuturi discipoli ai lui Arghezi,
având poezia acestuia ca efect modelator pentru creația lor. Toți trei au
suportat grozăviile pușcăriilor comuniste, incomparabil mai inumane ca în cazul
deținuților iluștri Villon și Cervantes. La V. Voiculescu autorul scoate în
evidență volumul „Poeme cu îngeri”, volum cu care poetul câștigase renumele de
mare scriitor și premiul Național de Poezie. De reamintit cele 90 din „Ultimele
sonete închipuite după Shakespeare în traducere imaginară” și cărțile de
popularizare medicală ale acestuia. La Radu Gyr (implicat și în mișcarea
legionară) impresionează condamnarea la muncă silnică pe viață pentru poezia
„Ridică-te, Gheorghe, ridică-te, Ioane!”, pedeapsă comutată la 25 ani de
închisoare. Capodopera sa „Ce tare sunt, Doamne!” , ca și „Iisus în celulă” (poezii religioase
deosebite) au fost scrise în închisoare. Despre Vasile Militaru (poet născut
într-o familie foarte săracă fapt pentru care a urmat doar patru clase), și
condamnat la 20 de ani de temniță grea pentru crimă și uneltire contra
regimului în 1959, cititorul află, din prezentarea făcută, că e autorul
celebrei „Din bucata mea de pâine” pusă pe melodie și cântată de Ionela Prodan,
dar și a poeziei atribuită inițial lui Coșbuc „Mama” (cu celebrul vers ”A venit
aseară mama, din sătucu-i de departe”. Vin la rând interbelicii reprezentați de acești titani ai liricii
românești: Tudor Argezi, L. Blaga, G. Bacovia și I. Barbu. Despre L. Blaga, un
„inventator al spațiului mioritic” (după G. Călinescu), la începuturi a îmbrățișat
mișcarea gândiristă, cum erau numiți
cei strânși în jurul revistei din acea vreme, „Gândirea”. Ca poet cosmogonic și
apocaliptic, Blaga este un poet metafilosof, deoarece citindu-i volumele de
poezie nu ai cum să nu te întrebi „ce a fost mai întâi: poezia sau filosofia”
și răspunsul nu poate fi decât „mai întâi a fost relația dintre ele”. Despre
George Bacovia se spunea la timpul său de critica vremii, că e un poet
simbolist minor, însă spre surprinderea multora poezia sa se impune, ca
receptivitate, la cititori. Marea descoperire a lui Bacovia a fost de a
transforma în poezie ceea ce fusese, până la el, proza neagră, iar Bacovia este
cobaiul poeziei sale, iar boala (era tuberculos și un pic alcoolic) nu i-a fost
trucată nici pe scenă nici în viață. Simboliștii sunt amintiți în volum,
începând mai întâi cu Al. Macedonski și continuat de Ion Minulescu. Epoca moderniștilor
e prezentată în carte prin George Topârceanu și Tudor Arghezi (autorul Cuvintelor potrivite, cel care va impune
ca specie literară tableta (și de
care am amintit la interbelici). La neotradiționaliști îi includem pe
poeții Ion Alexandru și Lucian Blaga. Volumul
cuprinde și o seamă de poeți șaizeciști, poeți metafizici cu
alunecare dintr-un ev în altul, spre un tărâm magic, creatori de epos care au
sporit în poezie semantica tradiției mistice: Ion Gheorghe (o competență în materie
de arhaitate a civilizației rurale, dar și poet al țărănimii conectate la o
istorie reală, cum scria Ghe. Postelnicu în cartea sa „Opera lui I. Gheorghe),
Nicolae Labiș (mort la doar 21 de ani, autorul inegalabilei „Moartea
căprioarei” și cel care deținea toate datele tradiționale ale unui geniu); Romulus
Vulpescu, Radu Cârneci etc. Să amintim și de cei cuprinși în grupul
suprarealist de la București: Ion Caraion, poetul refractar la orice
ordine socială, autorul „Cântecelor negre”, poet cu predilecție către poemul
amplu, cosmogonic și simfonic, dar și imagini de tip expresionist și angajare
socială. Textualismul este amintit în volum prin poeții: Marin Sorescu
și Geo Dumitrescu, iar dramataizanții, ludicii și baladiștii
de Emil Botta, M. R. Paraschivescu. Poezia feminină este reprezentată în carte
de singura poetă feministă, Constanța Buzea pentru care poezia este act de
exorcizare a morții și stă la începuturile sale sub influența bacovianismului.
Încheiem plutonul poeților prezentați cu Nichita Stănescu primul întemeietor al
postmodernismului
la noi și care prin necuvintele sale
a observat importanța acestora și le-a trecut dincolo de imaginea unui simplu
vehicol, transmițător de idei și sentimente și l-a așezat „foarte aproape de
rolul de Dumnezeu al cuvântului” – după Aureliu Goci - în poezie. Pentru că,
dacă materia are timp, cuvântul are eternitate. Nichita avea și complexul
midasic de a transforma tot ce scria, în poezie.
Poate
ar mai fi de spus și despre o anume poetică a însemnărilor din acest volum,
dacă memorialistica din „Șlefuitori de cuvinte” n-ar fi îmbrăcat „haina
literară” a genului, un fel de cronică a evenimentelor. Dar să-l cităm pe
autorul celor două volume: „Avem impresia aproape mereu, că a vorbi despre marile personalități ale literaturii române și
universale este o treabă foarte ușoară. M-am convins că lucrurile nu stau
tocmai așa.” Și sper că am convins și noi cititorul să procure aceste două
cărți, să le citească și să caute operele clasicilor noștri, fiindcă „cel puțin
atâta lucru datorăm unul altuia... „
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu