joi, 28 noiembrie 2019

Cartea din bibliotecă


1.      Ce-i lipsește milionarului
     
    Cartea de schițe a autorului Mihai Sălcuțan, ( editgraph, 2019) continuă firul epic al cărților precedente spre a oferi cititorului un spectacol cotidian și al faptului divers, de obicei scos în evidență prin anecdotica lui în cele treizeci și unu de schițe inspirate de moravurile și năravurile lumii în care trăim. Râzând de „bolile” acestui sistem infestat cu ipocrizia unor personaje dubioase, dar cu arma umorului și a ironiei, autorul își face din plin datoria de a transfigura anecdoticul în forma artistică a satirei spre a evidenția în galeria sa de portrete grotescul, viciul, lipsa de valoare, urâțenia sufletului, șarlatania și cam tot ceea ce e reprobabil în comportamentul unora. Aproape nimic din ceea ce se narează nu ține de senzațional cât de poanta la care apelează în finalul prozelor acest autor. Arta scrierii lui Mihai Sălcuțan îmbracă forme diferite: de la lirismul fermecător al descrierii unui tablou firesc, realist, cu care își ornează cadrul întâmplării, până la poanta finală și ceva din tâlcul amar al înfierării satirice. Mereu aflat în căutarea unui ideal de viață pozitiv, în care se afișează și personaje care să-și dea arama pe față (în medii ale cârciumarilor, judecătorilor, avocaților, polițiștilor, preoților, afaceriștilor hrăpăreți, doctorilor, politicienilor, profesorilor, șoferilor, țiganilor excroci etc...), autorul își extrage substanța schițelor sale din întâmplări hazlii. Tragem concluzia că ironia, în cazul lui Mihai Sălcuțan, trece prin filtrul unui umor nu lipsit de indulgență, iar proza sa este o radiografie dură a unei societăți conturată discret în corpul narațiunii. Așadar, Mihai Sălcuțan este un autor devotat estetic râsului terapeutic în paginile unei cărți cu portrete dintr-o lume aparent bizară, când transcrie crâmpeie din cotidian, o lume nedesprinsă de moravurile și năravurile noastre balcanice înfierate și de Caragiale. Cartea îi oferă cititorului un prilej de destindere, îl binedispune, amuză și întăresc spiritual.
 
2.      Jocul talismanelor

      Gina Zaharia a scos în 2019 o nouă carte de poeme, în mare parte meditative, și surprinde, la limita constructivismului, cu acea presiune osmotică de convieţuire între concret şi abstract. În lumina care îi va destrăma la masa de scris „sacul meu de/copil/cu povești nescrise” (satul felinarelor), relația cu natura (schițată suprarealist) e una firească, iar strigătul suprins în „subiectele delicate/direct pe inimă” e un prim semn că povestea ei alunecă subtil către cititor. Vorbind despre incomunicabilul poetei cu misterele lumii, când își gândește ființa în determinări spațiale, gândul ne duce la acele contraste în evoluția ființială (cum ar spune Heidegger), a unei voci lirice care iubește spectacolul cuvintelor și se desfășoară într-un simfonism de o cuceritoare sinceritate a trăirilor, undeva între neoexpresionism și neosuprarealism: „se pornise un fenomen ciudat/parcă un clovn împacheta tinerețea în foi de ceară/furate din caravana timpului/apoi veneau caii în galop dădeau câteva târcoale/și bătătoreau secundele/cu puterea inimii” (macii).  Cititorului i se deschide o lume cu povești într-o frumoasă carte de poezie: „- și totuși hai să ne pitim după nuci/de atâtea ori am intrat în umbra lor/sigur mi-au rămas în vreo scorbură pantofii” (zbor). Iată așadar cum poezia, în fond o succesiune de imagini ale lumii, este reprezentare prin imagine „deasupra ființării prin imagine”. Și vine și întrebarea: „Cum se poate evada din imagini criptate?” – o întrebare pusă retoric și cititorului -, dacă bulgărele de lumină al minţii nu-i la rându-i, tot un Eldorado al închipuirii noastre, iar poetei îi reuşesc construcţii de mare efect, fulgerări ideatice surprinzătoare, o imagistică plină de vitalitate, o continuă mişcare a semnelor şi contururilor abia ghicite. Cartea îşi aşteaptă în continuare criticul care să-i descifreze aceste întâmplări lirice, cât şi pariul autoarei cu poezia și să răspundă la o altă întrebare a acesteia: „Cine poate avea toate cheile fără să le încurce?”
   
3.      Arheologia textelor Iova” (2017)

      Aflat la „a doua carte Iova”, Aurel Anghel face o mărturisire interesantă: „Sunt uneori învăluit în ceața gândurilor ca pe vremea când luam pieptiș muntele, venea ceața, și pipăiam efectiv marcajele. Din păcate, oricât de strict urmam traseul de câteva ori m-am rătăcit. Pe vremea aceea nu știam că tocmai rătăcirea întemeiază”. Și Iova, ca un adevărat maestru, i-a arătat calea de a ieși din acest labirint al textuării, ajutându-l să se întemeieze în text și să evalueze corespunzător rătăcirile scrierii. Evident, maestru nu e cine ne învață cum să găsești ieșirea dintr-un labirint al memoriei și rămâi cu darul de a-ți însuși cam tot ce a răsunat, și continuă să răsune, sub bolta spațiului și timpului în trecerea ta prin acest univers, ci e acela care ne învață prin exemplul său consemnarea acelor întâmplări neobișnuite într-un nou labirint al scrierilor tale. După autorul cărții, „textul este un orizont închis în sine, un labirint luat pe părți din care ieși în anumite condiții. El este ca o locuință unde „cuvântul este putere”. Întrebarea care-l macină: „Ce este dincolo de text ca literatură?”, e concretizată prin această carte a unui „poet în uniformă de soldat abia întors din marea bătălie cu TEXTUL”. Prima problemă care îl obsedează e aceea de a trata „cu armele științei arheologiei”, problematica textului în creația Iova, iar „misterul cuvântului este doar imaginea a ceea ce nu vom ști niciodată despre el”. Autorul crede că în straturile cuvintelor din textele Iova se ascund emoții încifrate adânc „încât deranjarea lor poate fi un gest brutal”. Accentul discuției, în textuarea Iova, cade pe expresivitatea textuală și mesajul transmis prin mijloace stilistice, întrucât: „Textul este ca un selector de cuvinte, le spulberă pe cele inutile și stricate. În limbaj agricol, goaze”. Forța comunicării, în „această reuniune de vieți și de trăiri” poate fi explicația autorului pentru acest exercițiu de libertate în admirația față de textuarea Iova.
  
4.      Jurnal pârscovean

      Apărută la ed. PIM, 2019, cartea eruditului Gheorghe Postelnicu (autor de texte beletristice, critic și publicist), e rodul unei mai îndelungate acumulări intelectuale și culturale asupra spațiului și orizontului literar-cultural pârscovean. „Sub aspect stilistic nu experimentez nimic” (spune autorul jurnalului, dar clar există două coordonate ale scrisului său: 1) o explorare „în adâncul ființei care cuprinde o zonă largă a trăirilor” (unor poeți și scriitori din arealul buzoian) și 2) scopul cu care își ascute uneltele scrisului pentru „aducerea în realitate a tărâmului ascuns al ființei umane” la aceștia. Pentru a rotunji studiul monografic dedicat într-o carte lui V. Voiculescu, autorul vine cu un nou capitol „Voiculesciana”, unde „temeritatea se asociază cu perspicacitatea și cu simțul rigorii” - de la identificarea familiei pârscovene care l-a dat pe V.Voiculescu, până la fascinația explorării lexicale de pe acest tărâm pârscovean fascinant și uluitoarea memorie lingvistică a poetului. Subcapitolul „Critice” începe cu „ultimul poet dac” (în persoana lui Ion Gheorghe), pentru a decomprima „o poetică originală care nu se poate măsura cu mărimile analizei obișnuite” și continuă cu analize încărcate de blândețe și melancolie, dar cu „o prospețime a receptării care ajută ideile să se îndrepte spre o viziune critică”, în cazul altora (și amintim aici câteva nume: Aura Christi, Tudor Cicu, Aurel Anghel, Titi Damian, Ilie Mândricel, Ghe. Stroe, Girel Barbu, Ghe. Onea, Diana Dobrița Bîlea, Marin Ifrim, Dumitru Istrate Rușețeanu, Dumitru K. Negoiță, Nicolae Pogonaru, Stan Brebenel ș.a). În subcap. intitulat „Jurnal Pârscovean”, cititorului îi sunt prezentate faptele istorice, combatanții căzuți la datorie în lupta de la Pârscov din 29 noiembrie 1916, viața culturală pârscoveană între cele două războaie mondiale și, prin intermediul documentelor aflate la familiile din zonă, face cunoștință cu vechi familii pîrscovene. Cartea se încheie cu „vechi case pârscovene” – cele mai cunoscute - (prezentare în imagini color). Carte document.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu