Mașina
de gândit
(din
seria gândurilor răzlețe)
Citind, în tinerețe, cartea
impresionantă despre „Călătoriile lui Gulliver” a lui Jonathan Swift, un oarecare amănunt (?) m-a urmărit mereu.
Prin partea a treia a Călătoriilor...
Swift lua în râs mașina de gândit a lui Ramon Lull în care se credea că se va
afla revelația sigură a tuturor tainelor lumii și propune el o altă mașinărie
alcătuită din cuburi de mărimea unui zar, pe fețele cărora stăteau cuvinte
scrise. Printr-o serie de manete neobișnuite se roteau cuburile și cuvintele
afișate (puse într-o anumită ordine) trebuiau să ofere ceva inedit. Stăteam la
umbra nucului din via noastră și mă închipuiam manevrând la manetele mașinii de
gândit și LUMEA plină de fraze trunchiate, pe care aveam să le scriu mai apoi
într-un caiet, avea (credeam eu) să ofere lumii un sistem enciclopedic al
gândurilor. Dar când am descoperit fraza scrisă de Emil Cioran (Cartea amăgirilor): „Câtă viață ai pus
în gânduri, atâta moarte este în tine!”, am renunțat la ideea mașinii de
gândit. Un poet orădean ( a cărui carte a ajuns recent la mine) spunea că prin
poezie el poate comunica cu privirea. Într-un anume fel, lumea fiecărui poet
fiind o lume a simțurilor personale, cred că prin gânduri simțurile noastre se
deschid spre taine. Și cum cuvintele noastre „par ieșite/din gâtlejurile
noduroase/ale arborilor/lăsați să potolească/incandescentele sclipiri/dintr-o
noapte fără lună” (poemul se numește: ARDERE), doar gândurile cu evidențe
acoperă tainele din subsolul poeziei. Dar noi, avem „nefericirea de a fi destul
de nefericiţi”, după cum spunea Cioran, aşa că „Merge marea, merge cerul
împovărat de stele/ Numai corabia şi noi ne-am oprit între ele”. (T. Arghezi).
Ne-am oprit şi nu mai vrem să mergem înainte. Va fi poate prea târziu (cum
spunea Petre Ispirescu în „Omul de piatră”):
„O, Doamne! Da greu somn am mai dormit”. Şi, atunci, la ce bun ne va mai fi
trezirea aceasta? „Cine să măture lumea cu toate templele, învăţăturile ei prea
stricate?” – cum scria poetul Ion
Gheorghe, unul dintre puţinii poeţi adevăraţi ai acestui neam şi despre care
atunci când am scris titlul eseului „Ion Gheorghe – un poet controversat”,
într-o carte a mea, alţii mi-au sărit la beregată, ca mielului în pragul
Paştelui. Poate că omul ar suporta cu un curaj neînfrânat durerile, nedreptățile
și tot ce i se aruncă în spinare, dacă n-ar fi singurătățile care le însoțesc.
Fiindcă (spunea Cioran) „omul suportă mai ușor moartea decât singurătatea”, că
nu este nimic palpabil decât TOT ce trece. Adică acel sentiment care l-a smuls
dintre noi și pe Eminescu. N-au fost cruţaţi nici părintele Anania, nici poetul
Ioan Alexandru... Nichita, Labiş sau Zaharia Stancu etc, despre care în
copilărie atât ştiam: descoperisem nişte zei, şi cărţile pe care ei le
trudiseră în acei ani teribili, care îmi făcuseră mie o altfel de imagine
asupra unei lumi, în care, fără ei, aş fi bâjbâit la nesfârşit. Și în care, în
timpul vieții lor, s-a aruncat cu tot ceea ce e mai murdar în gândirea lor
„înălțătoare”. Nu pot face şi eu greşeala unora, acum, împins de alţii să arunc
şi eu cu zoaie în aceştia. Nu pot s-o fac. Mă trage de mânecă E. Cioran care-mi
spune: „cine are vreo părere sigură despre vreun lucru oarecare dovedeşte a nu
se fi apropiat de niciuna din tainele fiinţei”. De aceea nu pot să arunc în
ochii altora cu jarul din vatră, uitând de puţinele îndemnuri labişiene: că ni
se cuvine „pentru dansul de flăcări şi roţi –/ nimic pentru tine, tot pentru toţi”. Da, cititorule, îmi cer eu iertare
faţă de toți: „sunt vinovat c-am risipit în vânt/ din ce mi-ai dat, fuioare de
lumină”. Când abia porneam în literatură (aveam 18 ani şi mi se pregătea de
către DESTIN debutul) – redactora şefă a unei reviste de cultură îmi spunea:
„Vrei să faci literatură? Dar l-ai citit pe N. Breban?” Auzind de la mine că
nici nu ştiam de existenţa acestuia, m-a tras de-o parte spunându-mi în taină:
„Neapărat să-l citeşti. E un mare scriitor. Citeşte „Animale bolnave” şi după aceea mai dă pe la revistă”. Am să spun Tatăl Nostru de o sută de ori şi Înger, îngeraşul meu, tot de o sută de
ori, până când pescarul din „Bătrânul şi
marea” al lui Hemingwai se va ridica în picioare în barca lui, victorios,
înfăşurând toată funia pe care i-o aruncase peştelui cel mare. Şi, ar fi zis,
abia atunci când îl va fi prins: „O să mă odihnesc data viitoare, când o să iasă
afară”. Pentru că El ştia că peştele se afla într-adevăr acolo, în mâinile lui,
iar spinarea peştelui care se ridica deasupra valurilor nu era un vis. Sigur că
nu e un vis ceea ce trăim cu toţii astăzi. Visa Sonia din „Unchiul Vania” când se ruga în genunchi tatălui? „Ar trebui să fii
îndurător, tată! Eu şi cu unchiul Vania suntem atât de nefericiţi!”. Tot atât
de nefericită ca şi literatura română de după Eminescu, de după Cioran.... „O portiţă există: aici,/ unde nu te mai ajută mintea şi/
femeile/ mai scormonesc prin jar”, NU? Citesc – şi n-aş vrea să cred spusele
poetului – că totul va fi un cântec în pustiu. Iar mărturiile care vor mai veni
(plus versurile lui Coşbuc, Radu Gyr, etc...), toate acestea, de un vizionarism
kafkian (ieri ca şi azi), par a se repeta la nesfârşit. Nu sunt deloc fragmente
apocaliptice şi nici ciudăţenii ale vreunui straniu personaj din Kafka, ci doar
trimiteri de o parte şi alta a conştiinţei – care îi trasează realităţii
graniţele unui tărâm, în care privirea largă a cronicarului e fixată halucinant
pe acest tablou al neliniştii, care a pus stăpânire pe sufletele noastre. Iar
tot ceea ce ne traduce şi nouă poetul, nu sunt viziunile unui poet (sau pamfletar)
care trăieşte în vis. Poate doar inspiraţia că fluxul câmpurilor magnetice ale
creierului îi dau sentimentul că se identifică singur (de subliniat) „cu circul
şi arderile” chimice interne ale unui popor – uitat de acel Dumnezeu care,
atâtea îi promisese, în opera
sadoveniană „Baltagul”! Și nici nu aș
face aici, pledoarie pentru un poet necunoscut, dar când scrie un poem poetul
moare câte puțin pentru a povesti și altora, în „gânduri de taină”, despre
frumusețea unei lumi nevăzute, pentru că „interiorul durerii” e lăcașul din
care îi vin cuvintele. Să nu ne ferim, așadar, de durere, pentru că „ea este
gura de sânge a cântecelor” – spunea Nichita, îndemnând cititorul spre
intensitatea trăirilor din scrisul vreunui autor și, abia în al doilea rând,
către precizia exprimării sale. Un sfat de memorat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu