Pe umerii cerului –
dansând cu fulgerul
Ștefan Dima Zărnești merită o mai înaltă preţuire în cuprinsul generaţiei d-sale, încă,
împotriva aparenţelor, neașezate satisfăcător; că, intuind energia cuvântului
„creator”, poetul e cu un pas înaintea vremii, grăbit fiind să ajungă înainte
de timp şi de orice, acolo unde s-a zărit a fi trimis să ne aducă un nou mesaj,
conştient că fiecare obiect are misiunea sa în cuprinsul cosmic: „Hai viață
trăiește-mă/Gustă-mi suspinul/Fericirii/Și-nvață-mă cum se moare/Puțin câte
puțin/Cu cel care vine plângând/de vorbă cu tăcerea/Dansând cu fulgerul”. Deși debutează editorial în 2005, cu placheta de versuri
„Școala de îngeri”, Ștefan Dima intră
cu adevărat în viața literară prin 2008, cu volumul de poezie: „Cerul căzut pe gânduri”, urmându-l, la
aproape un an, cu volumul „Dansând cu
fulgerul”, semnat de pe acum cu numele Ștefan Dima Zărnești. Volumul a
apărut la ed. Teocora, 2009. Lectorul său, Dumitru Istrate Rușețeanu, în cuvântul înainte al cărții, face următoarea
remarcă: „Ștefan Dima Zărnești construiește metafore în dorința de a atrage atenția asupra trăirilor lui
dependente totdeauna de experiența trecutului” și nu e departe de adevăr. În acest
nou volum, poetul se va dezvălui cititorului prin Ființa tragică a rostirii
unui poem simplu și viguros, dar și pe greutatea semantică a Spunerii
neromanțate ce decurge din faptul că a fost un copil abandonat de mamă, unui
orfelinat, pentru a fi smuls mângâierilor Vieții și Iubirii nevinovate.
Volumul
atrage, în primul rând, printr-o poezie construită voit pe aforisme (exemplu: „Sinceritate”) și tehnica modelului
haiku. Exemple: „...Aripa/Un zbor și un ecou/Trag ușa norilor/Să pice pe
gânduri cerul” (în „Dacă”). Sau
atunci când folosește proiecția „cuvintelor stelare” (cum spune) în fulgerări
de lumină pentru suflet, ca metodă: 1. (vezi „Amurg”): „Două jumătăți întregi/Spălate cu soarele
tăcerii/Acompaniază universul”; și 2. (vezi „Orizont”): „Dincolo de infinit/Viața și moartea/Două păsări de
nimic”.
Genul acesta,
epidictic și aforistic îl regăsim și-n poemul „Nefilosofică”: „Dansând cu fulgerul/Mă-nalț pe umerii
cerului/S-aprind lacrima unei stele”. Poeme precum: „Nebucurie”; „Un fel de școală”;
„Truda mișcării”; „Sinceritate”; „Răsucire”; „Vorba tăcerii”
etc. sunt poeme reușite în acest sens. Poezii, pe care
citindu-le şi recitindu-le, ai senzaţia că rămâi în aşteptarea luminii cereşti
care întârzie şi ea, că ceva e în afara timpului, în această poezie a lui
Ștefan Dima Zărnești, că asistând la vorba de taină a poetului chemat de
Dumnezeu: „Dumnezeu mă strecoară/Scâncet
pe sub poartă”, sufletul tău se zbate între „loviturile de bici ale
vieții”, doar-doar am înţelege că avem altceva de gândit (dacă priveşti în
acele clipe cu „altfel de privire” viața. Cu
acestea, Ștefan Dima Zărnești continuă să își seducă cititorul prin misterioasa
culoare a unor tablouri cu mare încărcătură poetică, din care poetul, pictor de
cuvinte, își deschide „ușa sufletului/pe fața ogilnzii”.
Timbrul poetului îl vom regăsi, cu
certitudine, în poemul „Sfidare”:
„Alerg pe lângă realitate,/ ca un cal deochiat de drum/Doamne/cât o să mai
cad/Din pomul durerii?”. Asocirerea cu orice preț a unor cuvinte din familii
diferite, pentru a da un sens gândului, nu conduce întotdeauna la poezie: o
demonstrație în plus (nefericită, zicem noi), de a da o conștiință ironică
realității, ori venită din dorința de democratizare a discursului liric, o vom
reda spre exemplificare: „sângerând a lacrimă”... „mi-s ochii ruginiți”... „cu
miros de sunet”... „plângea un glonț”... „ascult plinul neplăcerii”... „zbor
dezbrăcat” etc.
Afirmația lui
Marin Ifrim din postfață, este de asemenea punctuală: „Pe alocuri el folosește
oximoronul. Uneori îl prinde la timp, cum se spune”. Exemplificăm și noi:
„se-ntunecă a lumină”; „ce 'nalt e adâncul”; „prin raiul iadului” etc. În noua
sa carte de poezie, Ștefan Dima Zărnești, răsplătit abundent cu iubire, acum la
maturitate, aproape idolatrizat de cercul de prieteni din strada Umbrei, nu pare surprins de exploziile
acestor noi vremuri, pe care o fac mai tinerii săi confrați postmodernismului.
Poetul pare a
da mai multă atenție în a descoperi și în a da o formă cuvintelor așternute pe
coala de scris, ambivalența interpretării unor gânduri și libertatea opțiunii
acestora pentru facerea și desfacerea sensurilor. Să-i exemplificăm dorința,
prin superbul său poem intitulat sugestiv ”Vorba
tăcerii”: „Într-o zi/mi-a zis un om:/- Uite un soare copt în pom!/i-am
răspuns c-un zâmbet mut/E un fel de mult mai mult/Din sfârșitul ne-nceput...”.
Așa cum îl știm uneori, privindu-ne de pe „umerii cerului”, încercând să
aprindă candela stelelor în noi și noi poeme, cine știe ce semințe îi vor mai
încolți în zăpezile gândurilor. Cu această carte de poezie, Ștefan Dima
Zărnești se înscrie pe orbita poeţilor buzoieni ce se plasează într-o stare de
confort spiritual specific poeziei pentru adolescenţi, adică acei autori care
îşi ating în acest chip nobilul scop de a sensibiliza, de a împărtăşi, din
bucuriile şi frumuseţile sufletelor lor pe toţi cei îndrăgostiţi de poezie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu