luni, 23 octombrie 2017

Desculț în casa poetului

     Desculț în casa poetului...

    Cu volumul „Colierul de rouă” apărut la Ed. Editgraph, 2017, Mihai M. Macovei, poet mereu surprinzător („m-aud murind fără poveste”), ne dezvăluie un poet nu atât al ideii, cât al fastuosului scormonitor în cuvinte. Cu „iureșul expresiilor în care suntem atrași” (după Mihaela Roxana Boboc, în prefața la carte), poetul buzoian biruie încă odată timpul care se dilată până încremeneşte să reintre în spaţiul câştigat după fulminantul debut avut cu „După ochiul trecerii”, în 1989. Starea ludică („dorm într-un somn de rană”), în care Mihai M. Macovei gândeşte şi-şi rostuieşte poemul, face parte din starea în care se petrec acele evenimente ale percepţiei ideii ridicată pe templul cuvintelor. Acest ștrengar zgomotos și timid în platoșa sa este un poet al profunzimilor despicate de apele cuvântului şi atât de des bătute de vâslele poeţilor care au generat un întreg evantai de frumuseţi. Clădită în buchete de câte șase poeme ce urmează unui număr de nouă scrisori, textele sunt alese ca pentru a destrăma idei înşurubate în fiinţa misteriosului univers și a recompune imaginea unui întreg vizionar: „Bucuriile nu-mi fac niciun bine;/mai ales când vin atât de rar. Și când vin,/mă fericesc până dincolo de lacrimă” (Înveninat, înveninat). După acest poet, nefericirea n-ar locui în universul cuvintelor ci în adevărurile pe care ni le dezvăluie: „și tot așa flămânzi ca lupii… seara/vom murmura vom murmura/și vom trăi o veșnicie iubindu-ne/singurătatea-n doi”. În faţa lucrurilor terestre, un intermezzo lăuntric îi permite să înainteze cu uşurinţă către înţelegeri astrale vânate în textura jocului poetic, ex: „cu zăpada de cerb sub frunte”; „te voi mușca de sufletul-noapte”; „țipetele singurătății dansând pe sufletele părinților”; „somnul de pe miriștea amintirilor”; „te-am hrănit cu frunze verzi/din dudul aurit de ger” etc. Metafora poemului închide o tristeţe iremediabilă a vârstei, salvată cu trecerea timpului în iubirea şi revenirea la dragostea dintâi: „Nu mă iubi”; „Dor de dor”; „Ți-am scris în octombrie”; „Întoarce-te”.
            De unde şi până unde, rostul omului e să preia suferinţa unui univers întreg? Când azi, toate pier şi se tot duc, mor cei pe care i-am iubit, mor şi stelele de nu mai cad în mări, ca-n alte dăţi, şi nici mările nu se mai reped spre stele, „numai adolescenții comprimă timpul într-o dulce rămânere. Numai ei știu că pierdere are culoarea diamantului.../Pot trece codrii de aramă”, glăsuiește poetul Mihai M. Macovei. Şi fiindcă suntem la final de poveste, nici poeţii nu mai se tânguiesc în versuri sub cerul devenit ca o fântână de lacrimi în mâinile unui Dumnezu, care ne-ar place să se roage pentru poeţi şi veşnicia cărţilor lor: „Gerul singurătății mă strivește sub tălpi./Iar n-am unde să-mi ascund țipătul” (sau) „mai puțin știi povestea nu e nouă/întoarcerea nu-i decât o veșnică plecare” (Nu mă iubi).
    Cele nouă scrisori au blândețea graiului moldovean așternut peste versul lui scris cu „tocul cu penița de aur”. Dintre ele „…Na!”; „Întoarce-te la plopi”, par închipuitele scrisori, netrimise, ale unui poet Luceafăr către preafrumoasa muritoare de pe Pământ. Alteori rostirea sa e înduioșătoare ca un pulsar trezit din adormire: „A venit timpul să te îmbrac într-o cămașă albă” de mireasă, a poeziei. În concluzie: poezia lui are „ceva-mai-mult” din magia copiilor teribili care au asaltat poezia cu armele inspirației.


                                                 FLV

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu