miercuri, 23 octombrie 2019

Cronică la o carte...

Iriana sau Cătălina şi cel ce se mişcă deasupra sau Poetul

Cititorii fideli prozatorului buzoian Tudor Cicu erau obişnuiţi să li se ofere din când în când spre lectură un roman a cărui acţiune să fie ambientată în locurile natale pontice sau măcar româneşti. Numai că în cel mai recent roman al său, „Necunoscuta” (Ed. Editgraph, Buzău, 2019), cu excepţia unei părţi a deznodământului, toate celelalte momente ale subiectului se desfăşoară în însorita Grecie, motiv pentru cititor să spere că zeiţa Afrodita va ţine de data aceasta până la capăt partea protagonistului, iar povestea de dragoste să aibă un final fericit.
Într-o neobosită căutare a fericirii pentru personajele sale principale din romanele „Fata cu smochine”, „Copil din flori”, „Enigmatica Ema”, „Necunoscuta”, o căutare radicală,  cu două alternative doar – iubire absolută ori nimic –, Tudor Cicu explorează cu fervoare spaţii geografice, culturale şi sufleteşti, conferindu-le uneori dimensiuni metafizice. Ceea ce impresionează şi în acest nou roman este sinceritatea eului narator, relatarea la persoana I apropiindu-se de virtuţile confesiunii şi cucerind/captivând cititorul încă de la primele pagini.
Pe scurt, subiectul este acesta: poetul Vlad Mateescu pleacă într-o vacanţă în Grecia şi locuieşte, singur, în casa unui fost coleg de facultate, grecul Ahileas. Aici este intrigat de frumuseţea şi de tristeţea unei tinere misterioase ce locuia în vecinătate. Nemaiavând linişte, vrea să-i afle taina şi reuşeşte să ajungă în casa acesteia. Se împrieteneşte atât cu mama ei adoptivă, cât şi cu doctorul care o tratează. Cititorul este lăsat să înţeleagă faptul că fata se topeşte pe picioare de dorul băiatului de care se îndrăgostise şi care dispăruse la un moment dat fără urme şi, de asemenea, că poetul român pleacă într-o misiune detectivistică pentru a-l găsi şi a readuce zâmbetul pe buze frumoasei fete. În realitate, protagonistul pleacă într-o călătorie spre rădăcini: cele familiale (ale necunoscutei) şi cele ale adâncului fiinţei (fiinţa necunoscutei, dar şi a sa). Cititorul identifică de la bun început dragostea nemărturisită nici măcar sieşi a personajului principal Vlad, deşi vocea narativă abia dacă se face auzită în acest sens şi numai spre finalul cărţii. Dar protagonistul este trădat de febrilitatea căutării, de acurateţea etapelor de cercetare şi de îndârjirea manifestată pentru dezlegarea enigmei.
Izul exotic, aducerea în poveste a bandiţilor, a crimei de demult, a monedei tăiate cândva în două de o mână prevăzătoare întru regăsirea fraţilor despărţiţi de vremuri neprielnice, a tabloului istoric care şi-a pus pecetea pe destinul fetei – agitaţia forţelor revoluţionare, „mobilizarea muncitorilor de la carierele de piatră pentru a încerca să oprească înaintarea trupelor armate ale generalului Ioannidis pornite către Atena” –,  alternările trecut-prezent, fragmentele ce par desprinse dintr-un roman de factură poliţistă, desele trimiteri culturale, inserările intertextuale, schimbările bruşte de registru – de la relatarea la persoana I, în care viziunea aparţine personajului-narator, la relatarea la persoana a III-a, obiectivă, care vine să prezinte întâmplările aşa cum s-au petrecut în trecut –, conferă cărţii o largă adresabilitate şi o situează în categoria romanului postmodern.
Iriana pare o Fata Morgana. Pe măsură ce misterul din jurul ei se risipeşte şi devine tot mai accesibilă, întâmplări neprevăzute o îndepărtează din nou. Rezolvarea aproape în întregime a „cazului” aduce mulţumire deplină fetei, care se dezvăluie până la urmă, discret, a fi atrasă de poetul român, iar momentul în care Eros îi va trimite unul în braţele celuilalt se prefigurează deja. Numai că el are o misiune asumată, care mai necesită o ultimă etapă, cea mai importantă de altfel. El este căutătorul perfect al stelei norocoase, aspirantul la absolut, pe cât de iubit de zei, pe atât de vulnerabil la atingerea celor mai mici dintre semeni. Este omul fără soartă, cu un spirit prea mare pentru o lume atât de mică. Sau este, am putea spune, cel ce se mişcă deasupra, supraomul (Poetul!!!) care, după ce duce la bun sfârşit o misiune, trebuie să se întoarcă la locul lui de sus, al nenorocului, de unde să aştepte următoarea descindere în slujba binelui. Iriana nu este aşadar o Fata Morgana, cum înalt o aşază cititorul deja îndrăgostit de ea, ci o Cătălina, un chip de lut care are steaua sa cu noroc şi care uită repede de dragostea pentru binefăcătorul ei.
Şi cu acest roman, Tudor Cicu îşi dovedeşte marea sensibilitate şi dorinţa, ca un semnal de alarmă, de a arăta lumii propriul ei chip trist. Scoate în evidenţă constanta lipsă de speranţă a semenilor şi tendinţade a face alegeri în pripă, în goana după o fericire iluzorie. Găsirea fericirii este un vis de dimensiuni indeterminabile din pricina lipsei de profunzime a sentimentelor omului de rând. Trăirile adânci ale omului superior, ale poetului Vlad Mateescu în cazul acesta, nu se pot suprapune pe pojghiţa sentimentelor născute în sufletul „necunoscutei” după eliberarea de fantomele propriei fiinţe. Ultimul alineat al cărţii ne relevă fata drept o „umbră” pe cer. Avem aşadar, conform simbolisticii, o ipostază a morţii „unei iubiri păstrate în taină și trecută sub tăcere” (ca în versul eminesian). Titlul este valabil până la sfârşit, căci Ea va rămâne, în fond, o „necunoscută”.

Diana Dobrița Bîlea