miercuri, 15 martie 2017

Rătăcirile lui Don Quijote... (8)

Rătăcirile lui Don Quijote în vreme de „Război și Pace”  (8)
   
            Când, ajuns la finele primului volum din „Război și pace” a lui L.N. Tolstoi, am citit scena bătăliei de la Austerlitz, aceea în care prințul Andrei Bolconski „nu mai văzu însă cum se isprăvi lupta”, deoarece un soldat francez din apropierea lui „îl lovise puternic cu ceva în cap” și el cade,  rănit, pe câmpul de luptă, m-am întrebat a una și a o mia oară de ce privise el cerul, cu alți ochi și rostise ca pentru sine: „altfel alunecă acum norii pe cerul înalt și nesfârșit”. Cum altfel?! Spune prințul: „De ce oare n-am văzut mai înainte cerul acesta așa de înalt?” Și am recitit scena descrisă de Tolstoi (cap. 16 partea III, vol 1) de nenumărate ori. Dar tot nu m-am dumirit cum e să priveşti cerul şi să înţelegi că acolo e moartea. Pesemne, doar să fii în locul lui Zaharia Stancu (din relatarea Sânzianei Pop), cel care fugea de moarte cu tot cerul deasupra sa: „Nu ştii? Mă caută moartea. Dacă nu fug, mă prinde imediat”. Apoi, dintr-o dată, ai revelaţia bătrânului Lev Nicolaevici Tolstoi (descrisă de Ion Druță), la miezul nopţii, prin pădurea de la Iasnaia Poliana: „Nu există moarte, nu există moarte!” - ca un ţipăt disperat ţâşnit peste un continent pustiu. Şi, pesemne, ecoul încă mai răsună în pădurea de mesteceni. Laşi cartea de o parte şi rămâi pironit cu ochii în gol, ascultând ecoul strigătului îndârjit al bătrânului Tolstoi, alergând ca Zaharia Stancu cu moartea pe urmele sale.
            După ce trupele lui Kutuzov părăsiră Moscova, fără nici o bătălie, și trupele lui Napoleon își făceau apariția la porțile Moscovei părăsită de locuitorii ei, familia Rostovilor părăsiseră conacul cu ceva calabalâc și ofițeri răniți poposiți la conac după retragerea bătăliei grozave de la Borodino. Într-o caleașcă se afla, în acest convoi, și prințul Andrei, grav rănit de o ghiulea care-i sfârtecase stomacul pe câmpul de la Borodino. Convoiul Rostovilor poposise în satul Mătișci. De acolo, în urma lor, mult în depăratare se zăreau focurile din Moscova. Moscova ardea din temelii. La Mătișci află Natașa Rostov (fosta logodnică a prințului Andrei – după moartea soției sale Liza se logodiseră), de prezența lui Andrei printre ei. Toți ai casei știau de prezența prințului acolo. Natașa află asta abia într-o seară. Cu o lumânare în mână ea se strecurase prin odăile răniților și ajunse în camera unde zăcea fostul ei logodnic. Scena reîntâlnirii dintre cei doi eroi e zguduitoare: „Era așa cum îl știa; dar culoarea aprinsă a feței, ochii strălucitori ațintiți ca-n extaz asupra ei și, mai ales, gâtul delicat de copil, care apărea de sub gulerul răsfrânt al cămășii, îi dădeau un aer de copil nevinovat, pe care ea nu-l văzuse niciodată la dânsul”.  La vederea Natașei, el zâmbi și-i întinse mâna. Era cu Evanghelia la căpătâi. O ceruse în ultima vreme doctorului. În agonia sa, de dinaintea apariției fetei, prințul tocmai și-o imagină pe Natașa: „nu așa cum și-o închipuia dinainte, adică numai cu farmecul frumuseții ei; îi văzu pentru prima oară și-i înțelese suferința, sentimentele, rușinea și căința”. (Era vorba despre căința Natașei, care rupsese logodna cu prințul, pentru că iubirea instantanee pe care i-o arătase ofițerului Anatol Curaghin îi luase mințile). Anatol „stricatul acela”, era fratele soției lui Pierre Bezuhov. Apoi, fuga cu troica, eșuată, de fapt o răpire plănuită de ofițer, lăsase în inima amândurora răni adânci. Pierre Bezuhov fusese acela care îi făcuse cunoștință lui Andrei, cu Natașa. Era la balul dat în noaptea de revelion, 1810, la un mare demnitar din epoca Ecaterinei, bal la care fusese invitat însuși împăratul Alexandru. Prințul o invitase la dans iar Natașa atâta așteptase: „Te așteptam demult” – părea să spună. Prințul era unul dintre cei mai buni dansatori ai timpului său iar Natașa dansa perfect. Când îl cunoscuse (la acel dans) pe Andrei, Natașa „niciodată, în viața ei, nu fusese atât de fericită”. După bal prințul Andrei le făcuse o vizită Rostovilor pentru a se convinge de dragostea iscată din senin pentru Natașa. Apoi la nici trei săptămâni (după o discuție încurajatoare cu Pierre, Andrei descinse la Rostovi pentru a-i cere mâna logodnicei sale). Și din acel moment i se hotăra destinul. În acea zi Andrei o întrebase pe Natașa dacă-l iubește, iar ea răspunsese printre lacrimi de plâns: „Ah, sunt atât de fericită...”...
     Dar să ne întoarcem la acele zile de dinaintea morții lui Andrei Bolconski. Aflând de la Rostovi că fratele ei se afla împreună cu Rostovii la Iaroslavl, prințesa Maria le făcu o vizită. Prințesa Maria fusese cea care presimțise (după logodna fratelui ei cu Natașa) că el iubea pentru prima și ultima dată în viață. Când prințesa sosi la Rostovi, Natașa era la căpătâiul prințului Andrei. Pe patul de moarte prințul o întreabă pe sora sa dacă s-a întâlnit cu Nicolai Rostov, spunându-i cât de mult o iubește acela. Apoi îi vorbește despre cele citite în Evanghelie. Asta pentru că: „Prințul Andrei nu numai că știa că moare, dar și simțea că moare, că a și murit pe jumătate”. Când Natașa, aflată în ultima zi la căpătâiul lui Andrei, fu întrebată de acesta dacă va trăi, ea îl încurajează: „sunt convinsă, sunt convinsă!„ Iar el dă replica nimicitoare: „Ce frumos ar fi!”.
            Facem ce facem și revenim la iscusitul și temerarul Don Quijote fiindcă el bântuie în fiecare dintre personajele lui Tolstoi. Dacă e să-l asemănăm chiar pe împăratul Napoleon cu Don Quijote veți fi mirați și pe bună dreptate o să vă și întrebați: de unde până unde! Păi, ia să vedem ce scrie Tolstoi despre împărat: „El, omul predestinat de providență să joace rolul trist și silit de călău al popoarelor, își închipuia că scopul faptelor lui era binele popoarelor, că putea să dispună de soarta a milioane de oameni și să facă binele prin putere”. Și parcă îl vedem pe Don Quijote care plecase în călătoria sa prin Spania, cu aceleași gânduri. Iar pentru a-și duce la împlinire gândurile avea nevoie de ceva vrăjit care să-l apere și să nu mai iasă cu coastele rupte din fiecare încercare. Prilejul se ivi curând, când îl întâlniră pe bărbierul care-și purta lighenușul de bărbierit pe cap, ca urmare a ploii care începuse. Acesta i se năzări lui Don Quijote a semăna cu acel coif de aur purtat, cândva, de cavalerul Mambrin. Atacat fără veste, bărbierul lasă măgărușul pe care călărea și o ia la sănătoasa pierzând și „coiful” de pe cap. Acum i se dă și renumele de „Cavaler al Tristei Figuri”, de către scutierul Sancho. Și astfel „înarmat” (cu coif vrăjit pe cap, cei doi pornesc mai departe, spre noi aventuri cu speranța scutierului că stăpânul său va face „rost a ajunge mai repede rege” și-al face pe el conte.
            Dar și unora și altora viața avea să le semene cu o pândă continuă, încordată, răbdătoare, până într-o zi când  Moartea le va arăta (unora) un căpeţel de lumânare ce stă gata să se stingă şi, îl va arăta, şi le va spune că e al lor. Şi nu va putea face nimic să-i stopeze stingerea, chiar dacă cineva s-ar numi finul Morţii. Fiindcă nici Moartea chinuită de moarte de năstruşnicul Ivan Turbincă al nostru, nu poate schimba cursul şi orânduielile lumii.

                                                                       FLV

                                      (va urma)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu