luni, 30 ianuarie 2017

Tehnica de constructie a poemului

Stau la masă cu abstracţiunile: soarele şi cuvântul, de-o parte şi alta a mea. Pe genunchi cu poemele mici, şlefuite, închise în ele ca imaginea noastră despre lume şi viaţă. Am senzaţia acută a unui fel de ermetism cu o singură şansă. E o pândă simetrică între noi doi, cititorule! Tu, cauţi graţia, neştiind că moartea va întinde mâna printr-o crăpătură şi te va trage de partea cealaltă. Totul e furişat în poem, ca blitzul unui aparat fotografic. Ai vrea să auzi între aceste abstracţiuni, un fel de menuet, care nici nu e o saga a sclavilor liberi... de fapt, liniile poemului pe care ai vrea să le urmăreşti, stau întinse ca un zmeu de hârtie zbârnâitor zbârnâind. Vezi tu? Acum, abia construiesc pe el o întreagă metafizică, cu un iepure alergând dinspre dreapta şi, brusc, îl voi ridica în două picioare, privind fix şi mirat la amărâtul ăsta de poet cu toate zmeele sale. Aha! Te-ai prins. Totul nu-i decât tehnica de construcţie a poemului, un fel de piramidă construită de faraon pe colţul acesta de hârtie, spui tu. Fie şi aşa: numeşte-mă tânărul îmblânzitor de versuri.


  Tehnica de construcţie
  (imitaţie lirică după Ion Bogdan Lefter)

„Tehnica e totul, maestre
tehnica de ridicare a poemului în locul piramidei
Un fel de scripete
Ce va sta nemişcat pe trepied.
Gata să declanşeze blitzul la aparatul foto”
- zice tânărul poet
îmblânzitorul de versuri.

Se declanşează lumina şi privim uimiţi
cum se aştern cuvintele-n versuri
în pagina lirică.
Iar poemele curg ca feliile cu unt
din soare, înapoi în cuvinte.

„E o distracţie de zile mari...
- îmi vorbeşte tânărul poet, îmi vorbeşete
despre faraoni, sandalele romane sclipind de aur
şi saga murmurată de sclavii liberi.
Poemul curge singur în matca lui
Ca Nilul la picioarele faraonului.

Tehnica, sigur tehnica....
Mă gândesc cum să-mi termin tabloul
în temniţa cuvintelor.
Apuc penelul şi trag o cărare pe zid
Un fel de iederă de care să mă agăţ
se înalţă din sângele cuvintelor mele.

„Ha!Ha! Penelul, penelul... ha, ha, penelul...
Răsună vocea tânărului îmblânzitor de versuri
peste saga murmurată

a sclavilor liberi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu