De ce-aș fi trist?
(din seria acelor gânduri răzlețe)
Tudor Arghezi are o poezie care se încheia cu următoarele versuri:
„…De ce-aş fi
trist ? Că nu ştiu mai bine să frămînt
Cu sunet de vioară urciorul de pămînt ?
Cu sunet de vioară urciorul de pămînt ?
Nu mi-e clădită
casa de şiţa peste Trotuş,
În pajiştea cu crînguri ? De ce-aş fi trist ? Şi totuş…”
În pajiştea cu crînguri ? De ce-aş fi trist ? Şi totuş…”
(De
ce-aș fi trist?)
Tristețea
poetului din cuvinte, nu este altceva decât presupusul subiect al unei
experienţe trăite deja, în alt timp şi în alt spaţiu. Iar la masa de scris, unde nimeni nu te învaţă să scrii şi nici nu scrie în
locul tău cineva, a fi scriitor înseamnă a te condamna la singurătate. Kafka ne
atrăsese atenţia, că „nu putem vedea adevărul, dar putem fi adevăr”, în lupta
noastră cu acel raţionament care râvneşte să aducă lumină într-o ceaţă de
mistere, întrucât la masa lui de scris poetul e profet. Pe vremuri, când îl citeam şi eu liniştit pe E. V.
Däniken, despre care îmi atrăgea cineva atenţia: Nostradamus, făcea cimilituri
din profeţiile sale, dar ăsta, dacă încă nu l-ai citit, ia aminte! E cel mai!
Am deschis cartea lui Däniken. Şi ce am găsit (vă spun şi vouă): „Adam a văzut
limpede cum „ieşea fum dintre roţi”, când împreună cu Eva priveau înspăimântaţi
acel car ce li se arătase pe cerul alcătuit de Dumnezeu. Îşi argumentează
spusele, prin faptul că „aşa este înregistrată întâmplarea în Manuscrisele de la
Marea Moartă”. Cred, mai curând, în faptul că astfel de însemnări le-a găsit în
epopeile unor popoare (care, nota bene!, fabulau frumos) şi, furat de măreţia
descoperirii, le-a pus pe seama unor vechi înscrisuri (şi aici, va trebui să
fim mult mai atenţi!): „Este secolul nostru, cu descoperirile sale, care
pătrund atât de adânc şi de tulburător în viitor, într-adevăr aşa de
cutremurător?” NASA spune că în 2030 Pământul ar putea fi lovit de un asteroid.
Totul este de domeniul posibilului, atâta timp cât nu poate fi demonstrat. De
ce-aș fi trist? Aşa e d-le Däniken: nu e vina noastră, dacă vechile izvoare
scrise, precum şi legendele omenirii, prezintă atâtea fantasmagorii. Datoria
noastră (acum) e să le privim cu adâncă seriozitate. Ceea ce şi facem. Ovidiu,
în „Metamorfozele”, scria
următoarele: „Alţii spun că păstorii lovind piatra de piatră ajuns-au/Până la
urmă că-n mâini le scăpărară scântei:/Una-n cădere s-a stins, iar a doua ajunse
pe paie;/Iată pricina ce dau flăcări la Palilii”. Ce nu ne-a spus Ovidiu,
despre cea dintâi bănuială a cugetului, se găsesc poeţii azi să ne spună, dând cu
presupusul, ori îndeplinind sfatul zeiţei Tetis: Împlinit e din partea lui
Zeus/Tot ce-ai gândit înainte, când braţe-ai înălţat şi fierbinte/tu l-ai
rugat”. (Homer: Iliada). Când
Andersen, prinţul poveştilor, scria despre faimoasele cariere de piatră de la
Carrara, făcea şi următoarea precizare: „Acesta este pentru mine muntele
fermecat, unde zeii şi zeiţle antichităţii, ferecaţi în blocurile de piatră
aşteaptă un vrăjitor puternic, un Thorvaldsen sau Canova, pentru a-i elibera şi
a-i readuce la viaţă”. Poetul Ion Gheorghe crede că lui i-a fost hărăzit, de
zei, să trâmbiţeze vestea aceasta. Să-i lăsăm o parte a monezii, aruncate de
zei, cu care să se bucure, şi, când, mai mult, o şi face magistral în cele
versuri ale sale. Şi noi să luăm aminte: „Mărturisindu-le în viu grai ne dau
depresii-profunde, sminteală,/Este mai bine a le consemna în versuri”. (Ion
Gheorghe). Măcar aşa, nu le pricepe mai nimeni. „Dar omul nu-i făcut să fie
înfrânt (grăia bătrânul lui Hemingway). Un om poate fi nimicit, dar nu
înfrânt”. Atâta timp cât el nu e singur în lupta lui. Sau, are de partea sa
pietrele, ca Ion Gheorghe. Pietrele Doamnei? întrebi tu. Poftim întrebare!
Pietre şi gata! „Mie la ce-mi foloseşte că-aţi dat la pământ Ilionul/Cu
meterezele-i vechi, prin ale voastre isprăvi,/Piatră de piatră, când Troia,
măcar nu mai e în picioare?” (Ovidiu:Epistola
I-a). Așa că nu te poţi
situa întotdeauna de partea magicianului, aşa că nu vom greşi dacă nici noi nu
ne vom afla de partea celor care vor lăuda strălucirea crepusculului, ori se
vor înfricoșa de căderea asteroidului pe pământ, ci ne vom lăsa furaţi chiar de
ideea ascunsă în matca unor versuri (fie și argheziene) de infinite sensuri. Doar aşa, prin aceste oglinzi borgesiene, îl
vom înţelege pe poet când îşi exprimă dorinţa: „să văd şi eu minunile acelea pe
care numai le aud”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu