duminică, 23 septembrie 2018

Traian Ghe. Cristea, împătimitul din cuvinte


               Împătimitul din cuvinte

      După „Icar – extazul zborului și al iubirii” (2017), deschidem o nouă carte de poeme „Supliciile ființei lăuntrice”, ed. Rafet, 2018, a poetului Traian Ghe. Cristea (profesor de limba română din Rîmnicu Sărat) cu gândul la primenirea ființei lăuntrice ce sălășluiește în sufletul „omului întreg”, nimeni altul decât „omul rostit prin umblet prin faptă” și pentru care va veni o vreme când „timpul se oprește, clipește, suspină”. Vom încerca împreună cu cititorul nostru, drumeț și el pe calea întortocheată a sufletului, a ne teleporta în spațiul ideatic al poetului râmnicean pentru a-i descifra „sufletul (care) se rostește” și cum „palpită peste valuri și lut”, așa cum spune în poemul „Constatare”. Amprenta generală a poemelor din acest volum este de ușoară tentativă suprarealistă care contribuie la o rostuire nostalgică a psalmilor biblici precum și a unei versificări în frunză doinită a cântecului popular. Spre exemplu: (…auzi soartă, vântul latră/ se-aud gemete din piatră/ clopot plâns cu glasul mic/ viaţa s-a topit în spic....). Din dorința de curățire sufletească prin iluminare, poemele lui Traian Ghe Cristea conțin și mici/subtile îmvățături către virtualul cititor, dar și o poetizare adesea intensă în confesiune, sub forma rugăciunii. Pornind de la o cugetare freudiană a înălțării omului pe „aripi de visare” cât şi a delirului care se nasc din astfel de refulări, omul, chiar se naşte îngrădit şi îşi trăieşte continuu zădărnicia unei aspiraţii către iubire, ori o viaţă „a fericirii de-a fi”. În versurile poetului se simte o comunicare neîngrădită cu Dumnezeu: „mi-e crucea tot mai grea și nu mai pot/să urc pe scara îndurării tale” și poetul se identifică cu „păcătosul vrednic de jertfit/în labirintul ferecat în sine!”. De cele mai multe ori metaforele se învecinează cu aglomerări metonimice și cantații orfice spre o spovedanie textuală, iar unele poeme au „ceva” din atmosfera unui condac bisericesc, unde până și demitizarea postmodernă intră în același joc lumesc/biblic cu invitație la meditație.
   Cu apariţia acestui volum, Traian Ghe. Cristea îşi singularizează vocea lirică, poemele situându-se la graniţa dintre eseul filozofic cultivat de E. Cioran şi imnul orfic, dar plonjarea sa poematică, în acest spațiu/timp al Poeziei, îşi are aria câmpului ideatic în „o samă” de esențe ale gândirii despre: smerenie, credință, iubire, adevăr, cinste, bine și frumos, cât și o atitudine moralizatoare asupra relelor din societatea noastră numită „spectacol bizar”, ori „lume întoarsă pe dos”. Și pentru că „poetul e răstignitul anonim/pe crucea cuvintelor”, nouă nu ne rămâne decât retorica întrebare a desprinderii sale de Lumea aceasta în „netimpul de acolo”. Cităm dintr-un poem: „am pendulat între extaz și smerenie/cu capul plecat spre clocotul/abisului din mine....”, dar și cu „ștreangul priponit de-o stea” (cum spune frumos), însă liber în această sublimă înălțare „către înaltul cerului” să devină o pasăre „în colivia-mi cugetătoare”.
    Să însemne şi această aspirație spre iubirea divină, când „sufletul nu se poate cățăra pe cuvinte”, o continuă alergare spre adevărul Lui, țintit ca tărâm al Frumuseții și Izbăvirii, trofeul unor deşertăciuni ale vieţii? Spune undeva: „limba sufletului meu/nu-i ca limba clopotului... tace plină de/ostentație”. Dar cum drumul din labirintul „ființei lăuntrice” înseamnă și desprinderea de toate ticăloșiile pământenilor, o astfel de teleportare în poezie se face cu multă, multă Lumină: „versul meu – lumina mea/licărire-n noaptea grea.../licărire în cuvânt/despre ce am fost și sunt...” (Matcă). Iar „sufletul ce se rostește” și cu care poetul reazemă cerurile rostirii acestui „împătimit din cuvinte”, ne trimite cu gândul la biblicele proverbe  ale lui Solomon ori învățăturile unui „însetat de dreptate” cu o nouă deschidere spre bucuria simţurilor. În această pendulare ludică, poetul va lăsa loc şi altor cuante de timp care să lărgească, mereu şi mereu, alte orizonturi, unde imaginaţia sa se va cristaliza într-o nouă realitate pentru a îndepărta sau măcar a amăgi slava deșartă a celor care nu și-au privit încă, în a timpului oglindă „deșertăciunea” și „măreția de ceară a gloriei”. Confesiv și imaginativ ca poet, prin tăria verbului, când blând ori nemilos, dar atașat de melodicitate și ritm, poemele-catren îl avantajează pe autor pentru că sinceritatea este aici o calitate a poeziei, iar glasul său poetic se materializează la umbra cărţilor care i-au înflorit viaţa. Alteori strigătul său e pentru a anunța pericolul alunecării în poezia teribilistă de azi și a „zgomotelor” care nu transmit nimic terapeutic. Poetul Traian Ghe. Cristea, în neostoită căutare a rostului poeziei, poate afirma cu tărie, la capătul acestei primeniri a ființei noastre lăuntrice, că Poezia e și leac pentru suflet, dar și liturghie vindecătoare pentru deșertăciunile de tot felul, iar haosul pândește lumea la toate colțurile. În singurătatea lui cu vecinătatea cerului, omul va medita mult la iluzia veșniciei sale, cât și la viața asta trecătoare, dar cum poezia va rămâne și după noi, îndemnul nostru e să-i căutați poezia, fiindcă doar ea are întotdeauna un sens ultim.  


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu